THE SILVERSMITH VICENTE GARGALLO Y ALEXANDRE (1742-1808): BIOGRAPHICAL NEWS AND HIS WORK IN SEVILLE CATHEDRAL
DOI:
https://doi.org/10.17398/2660-714X.43.119Keywords:
silverwork, cathedral of Seville, Vicente Gargallo y Alexandre, biography, cathedral silversmithAbstract
In this paper, both biographical and artistic news of the silversmith Vicente Gargallo Alexandre are disclosed. In the first place, there is a tour of his vital trajectory which until now was totally unknown. And then, attention is paid to his facet as a cathedral silversmith and his most relevant works, in which we verify the existing debate in this period of transition, between the Rococo tradition practiced by the goldsmith and his forced adaptation to the Neoclassicism imposed by the elite of the cathedral.
Downloads
Download data is not yet available.
References
AMORES MARTÍNEZ, F., “Culto y fiesta en torno al Santísimo Sacramento en los pueblos del Aljarafe de Sevilla (1500-1850)”, en Religiosidad y ceremonias en torno a la eucaristía: actas del simposium, San Lorenzo del Escorial, Ediciones escurialenses, 2003, vol. 1, pp. 523-544.
CRUZ VALDOVINOS, J.M., Cinco siglos de platería sevillana, Sevilla, Tabapress, 1992.
ESTEBAN LORENTE, J. F., La platería de Zaragoza en los siglos XVII y XVIII. Madrid, Ministerio de Cultura, 1981.
GÁMEZ MARTÍN, J., “La promoción de las artes en tiempos de crisis y cambios de mentalidad: fábrica, iconografía y fundición de la custodia de oro de la catedral de Sevilla”, en IX Jornadas de Historia en Llerena, Llerena, Sociedad Extremeña de Historia, 2010, pp. 143-157.
LEONE, F., “Album Valadier della Pinacoteca Comunale di Faenza, catalogo dei disegni”, en COLIVA, A., Valadier Splanedore della Roma del Settecento, Roma, Galleria Borghese-Officina Libraria, 2019, pp. 81-184.
MARTÍN, F., El aragonés Antonio Martínez y su Fábrica de Platería en Madrid, Madrid, Ayuntamiento de Madrid, 2011.
PALOMERO PARAMO, J., “La platería en la Catedral de Sevilla”, en VVAA., La catedral de Sevilla, Sevilla, Ediciones Guadalquivir, 1985, pp. 575-641.
RECIO MIR, A., “El retablo de San José y la implantación neoclásica en la catedral de Sevilla”, Laboratorio de Arte, nº 11, 1998, pp., 253-273.
RIVAS CARMONA, J., “Las ánforas de óleos: estudio de una tipología de platería”, en RIVAS, J. (coord.), Estudios de platería, San Eloy 2012, pp. 509-522.
SANTOS MÁRQUEZ, A. J., “Los Sánchez Reciente, una familia de plateros del Setecientos sevillano”, en Rivas, J. (coord.), Estudios de Platería, San Eloy 2007, Murcia, Universidad de Murcia, 2007, pp. 331-346
SANTOS MÁRQUEZ, A. J., José Alexandre y Ezquerra y el triunfo de la rocalla en la platería sevillana, Sevilla, Diputación de Sevilla, 2018.
SANZ SERRANO, M. J., “La custodia de oro de la Catedral de Sevilla”, en RIVAS CARMONA, J. (ed.), Estudios de platería, San Eloy 2003, Murcia, Universidad de Murcia, 2003, pp. 569-594.
SANZ SERRANO, M. J., La orfebrería sevillana del Barroco, Sevilla, Diputación de Sevilla, 1976.
SANZ SERRANO, M.J., Antiguos libros de la platería sevillana, Sevilla, Diputación de Sevilla, 1986.
SANZ SERRANO, M.J., Juan Laureano de Pina, Sevilla, Diputación de Sevilla, 1981.
CRUZ VALDOVINOS, J.M., Cinco siglos de platería sevillana, Sevilla, Tabapress, 1992.
ESTEBAN LORENTE, J. F., La platería de Zaragoza en los siglos XVII y XVIII. Madrid, Ministerio de Cultura, 1981.
GÁMEZ MARTÍN, J., “La promoción de las artes en tiempos de crisis y cambios de mentalidad: fábrica, iconografía y fundición de la custodia de oro de la catedral de Sevilla”, en IX Jornadas de Historia en Llerena, Llerena, Sociedad Extremeña de Historia, 2010, pp. 143-157.
LEONE, F., “Album Valadier della Pinacoteca Comunale di Faenza, catalogo dei disegni”, en COLIVA, A., Valadier Splanedore della Roma del Settecento, Roma, Galleria Borghese-Officina Libraria, 2019, pp. 81-184.
MARTÍN, F., El aragonés Antonio Martínez y su Fábrica de Platería en Madrid, Madrid, Ayuntamiento de Madrid, 2011.
PALOMERO PARAMO, J., “La platería en la Catedral de Sevilla”, en VVAA., La catedral de Sevilla, Sevilla, Ediciones Guadalquivir, 1985, pp. 575-641.
RECIO MIR, A., “El retablo de San José y la implantación neoclásica en la catedral de Sevilla”, Laboratorio de Arte, nº 11, 1998, pp., 253-273.
RIVAS CARMONA, J., “Las ánforas de óleos: estudio de una tipología de platería”, en RIVAS, J. (coord.), Estudios de platería, San Eloy 2012, pp. 509-522.
SANTOS MÁRQUEZ, A. J., “Los Sánchez Reciente, una familia de plateros del Setecientos sevillano”, en Rivas, J. (coord.), Estudios de Platería, San Eloy 2007, Murcia, Universidad de Murcia, 2007, pp. 331-346
SANTOS MÁRQUEZ, A. J., José Alexandre y Ezquerra y el triunfo de la rocalla en la platería sevillana, Sevilla, Diputación de Sevilla, 2018.
SANZ SERRANO, M. J., “La custodia de oro de la Catedral de Sevilla”, en RIVAS CARMONA, J. (ed.), Estudios de platería, San Eloy 2003, Murcia, Universidad de Murcia, 2003, pp. 569-594.
SANZ SERRANO, M. J., La orfebrería sevillana del Barroco, Sevilla, Diputación de Sevilla, 1976.
SANZ SERRANO, M.J., Antiguos libros de la platería sevillana, Sevilla, Diputación de Sevilla, 1986.
SANZ SERRANO, M.J., Juan Laureano de Pina, Sevilla, Diputación de Sevilla, 1981.
Downloads
Published
2024-01-11
Issue
Section
Articles. I. Monographic section
How to Cite
THE SILVERSMITH VICENTE GARGALLO Y ALEXANDRE (1742-1808): BIOGRAPHICAL NEWS AND HIS WORK IN SEVILLE CATHEDRAL. (2024). Norba. Revista De Arte, 43, 119-138. https://doi.org/10.17398/2660-714X.43.119