The 21st century in empty environments through rural murals. rural murals. An example in Puerto de Santa Cruz (Cáceres), a work by Sojo.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/2660-714X.41.283

Keywords:

Graffiti, mural art, social emptying of the countryside, Spanish Art History, classical Greco-Latin mythology

Abstract

One of the characteristics of contemporary mural art consists in the transfer of a predominantly urban practice to a rural one. The rural mural is part of the cultural revitalisation of environments at risk of being emptied of their inhabitants. In Puerto de Santa Cruz (Cáceres), the artist Sojo proposes a painting around the fountain in the square when in the past it served as a water supply. The mural is reminiscent of classical paintings of Spanish Art, by Sorolla and Murillo, but also proposes a mythological reading based on the myth of Echo and Narcissus, which he transposes to a reality of the contemporary countryside.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Angélica García Manso, University of Extremadura

    PhD in Art History, she belongs to the MUSAEXI Research Group of the UEx and is a high school teacher. Her research interests include the study of cinematographs, the mythological imaginary in films and the iconography of contemporary art, subjects on which she has published numerous articles and monographs".

References

AYUSO BARRETO, O., “Más color en nuestras calles”, El periódico Extremadura, 22 de enero de 2021.

BREA, J. M. (= Mateos Brea, Jesús), Manual de técnicas y medios del graffiti, Plasencia, AUPAS (Artistas Urbanos Placentinos Asociados) y Ayuntamiento de Plasencia, 2016.

BROWN, J., La edad de oro de la Pintura en España, Madrid, Nerea, 1990.

CILLÁN, F., ESTEBAN, J., RAMOS, J. A. & DE SAN MACARIO, O., La montaña sagrada. Historia de dos pueblos: Puerto de Santa Cruz y Santa Cruz de la Sierra, Cáceres, Diputación Provincial de Cáceres, 2020.

GARCÍA-MANSO, A. “Fuentes del mito de la mujer fatal en El Ángel Azul (Der Blaue Engel, 1930), de Josef von Sternberg”, Norba. Revista de Arte, 26, 2006, 177-200.

GARCÍA-MANSO, A., “Competencias en LIJ, pedagogía de taller y grafiti: Capsulandia (2012), de Gemma Granados”, Arte y Movimiento, 16, 2017, 9-28.

GUERRA BENITO, G., “El hombre que colorea las calles”, El periódico Extremadura, 19 de octubre de 2019.

JIMÉNEZ BERROCAL, F., Aguadoras y lavanderas. Los oficios del agua, Cáceres, Institución Cultural El Brocense, 2006.

MASA MURIEL, E., “El graffiti como exponente de la cultura urbana en Cáceres”, Ars et Sapientia, 22, 2007, 71-100.

MASA MURIEL, E., “El graffiti en Extremadura. Una aproximación estética y antropológica”, Revista de Estudios Extremeños, 65, 2009, 597-642.

MÉNDEZ HERNÁN, V., “La pintura extremeña: Costumbrismo y regionalismo como señas de identidad 1898”, Revista de Estudios Extremeños, 55, 1999, 187-263.

MURO CASTILLO, M., La fotografía en Extremadura, 1847-1951, Mérida, Editora Regional de Extremadura, 2000.

PÁMPANO GORDILLO, M. J. (& AUPAS), Extremagraff. Catálogo de Arte Urbano de Extremadura, Plasencia, AUPAS y Ayuntamiento de Plasencia, 2010.

VALDIVIESO GONZÁLEZ, E., “A propósito de las interpretaciones eróticas en pinturas de Murillo de asunto popular”, Archivo Español de Arte, 75, 2002, 353-359. DOI: https://doi.org/10.3989/aearte.2002.v75.i300.318

VALLINA VALLINA, A., “Del puente de Trujillo a los tipos montehermoseños: Cien años de Sorolla en Plasencia”, Sorolla en Plasencia, Historia de un centenario, Plasencia, Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2017.

[Consulta: 15/03/2021] https://www.academia.edu/34708178/DEL_PUENTE_DE_TRUJILLO_A_LOS_TIPOS_MONTEHERMOSE%C3%91OS_CIEN_A%C3%91OS_DE_SOROLLA_EN_PLASENCIA.

VÁZQUEZ ORTIZ, J. C. (= Lanzarte), “Sojo (Jonatan Carranza)”, Grada, 125, 2018. [Consulta: 15/03/2021] https://www.grada.es/web/sojo-jonatan-carranza-grada-125-arte/ .

Downloads

Published

2022-01-27

Issue

Section

Articles. II. General Section: Art and Heritage

How to Cite

The 21st century in empty environments through rural murals. rural murals. An example in Puerto de Santa Cruz (Cáceres), a work by Sojo. (2022). Norba. Revista De Arte, 41, 283-298. https://doi.org/10.17398/2660-714X.41.283

Most read articles by the same author(s)

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>