Heritage and sea in the construction of cultural landscapes cultural landscapes: contemporary architecture in the port spaces in Asturias, Cantabria Cantabria and the Basque Country

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/2660-714X.41.23

Keywords:

Cultural landscape, port areas, cultural heritage, industrial heritage, contemporary architecture

Abstract

The aim of this article is to stress the importance of contemporary architectural heritage that is present in many harbors of the Cantabrian Sea. Together with the rest of the anthropic actions and their infrastructural and technical testimonies, these architectures are defining elements of a cultural landscape that has not yet been recognized by the administrations, even though they are key in the articulation of local identities and are also recognized as relevant structures in the international context.
These structures have defined the profile of the main cities in the Cantabrian Sea, such as Avilés, Gijón, Santander and Bilbao, where the seafaring and the port tradition coexists with the urban renewal in the cultural activities organized in these buildings, that constitute central examples of the best contemporary architecture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • María del Carmen Bermejo Lorenzo, University of Oviedo

    PhD in History of Art, Full Professor at the University. She has been Visiting Professor at the University of Santiago in Chile and at the Alma Mater Studiorum University in Bologna. Her research was carried out in the context of seven publicly funded research projects. Responsible for the master plans for the protection of cemeteries in Santander and Avilés, she has also participated in the team in charge of cataloguing and protecting the assets of the Selgas-Fagalde Foundation.

References

ÁLAMO, E. del, “Los espacios de la cultura”, en Manual Atalaya Apoyo a la Gestión Cultural, Málaga, Universidad, 2014.

ÁLVAREZ GARCÍA, J. y GUTIÉRREZ BAYO, J, “Transformación del frente marítimo de Santander: 1985-2010. Proyectos e intervenciones” en Revista Portus, Año XIV, nº 28, 2014.

ÁLVAREZ MARTÍNEZ, MS., BERMEJO LORENZO, C. y SEVILLA ÁLVAREZ, J., “Nuevos espacios para la cultura. Estrategias equipamientos e impacto en la ciudad postindustrial y portuaria de Gijón, Revista Sémata: Ciencias sociais e humanidades, nº 30, 2018, pp. 421-440. DOI: https://doi.org/10.15304/s.30.5368

- “Problemáticas de la ciudad industrial: la imagen perdida, las nuevas funciones y la creación de patrimonios” en J. PARRADO DEL OLMO y F. GUTIÉRREZ BAÑOS (coords), Estudios de Historia del Arte. Homenaje al Profesor De la Plaza Santiago. Universidad de Valladolid, Valladolid, 2009, pp. 301-307.

- Espacios portuarios y villas costeras. Modelos de estrategias urbanísticas y patrimoniales de regeneración y transformación del litoral asturiano, Asturias, Eikasia, 2014.

- “Nuevos paisajes e iconografías urbanas: focos dinamizadores y cambio de identidades en el litoral cantábrico” En LOZANO BARTOLOZZI, M.M y MÉNDEZ HERNÁN, V. (coords y eds) Paisajes culturales del agua, 2017 Cáceres, Universidad de Extremadura, pp.333-350.

- TIELVE GARCIA, N, BERMEJO LORENZO, M.C y SURRIAGARTE, I, Lonjas del Cantábrico. Puerto, ciudad y patrimonio, Asturias, Trea, 2021.

- “Los paisajes culturales de la ría y el puerto de Avilés. Memoria y testigos de un pasado entre la industrialización y al reconversión industrial” en LOZANO BARTOLOZZI M. M y MÉNDEZ HERNÁN, V, (coords. y ed.) Intervenciones en la ciudad y el territorio. Del patrimonio en su diversidad al paisaje cultural, Cáceres, Grupo de Investigación ARPACUR, Universidad de Extremadura, 2021, pp. 15-35.

BARTOLOZZI LOZANO, M del M. (coord.) Paisajes culturales en la Extremadura meridional. Una visión desde el patrimonio, Universidad de Extremadura, Servicio de Publicaciones, 2017.

- (coord.) Paisajes modelados por el agua: entre el arte y la ingeniería, Junta de Extremadura, Editora Regional de Extremadura, 2012.

- (coord.) Patrimonio cultural vinculado con el agua: paisaje, urbanismo, arte, ingeniería y turismo, Junta de Extremadura, Editora Regional de Extremadura: Universidad de Extremadura: Ministerio de Economía, Industria y Competitividad, 2014.

BERMEJO LORENZO C y ÁLVAREZ MARTÍNEZ, M.S., “El Centro Cultural Internacional Oscar Niemeyer” en Focos de Creación, impuso e innovación: El centro Niemeyer, Asturias, Trea, 2018. pp. 75-141.

- “Equipamientos culturales para la regeneración del Frente Marítimo Cantábrico: los auditorios de Santander y San Sebastián”, en Arte y Ciudad: Narrativas Urbanas, Madrid, Universidad Complutense y CSIC, 2018. pp. 1107-1121.

- “Nuevas propuestas arquitectónicas en los espacios portuario: El Centro Botín de Santander” en Abaco: Revista de cultura y ciencias sociales, Asturias, 2018 pp. 95-101.

BLANCO GARCÍA, I., El barrio como frente cultural Construcción y transformación de la apropiación del barrio Cuadrante de San Francisco, Tesis doctoral, Universidad de Barcelona 2013.

CÁRCAMO MARTÍNEZ, J., “El legado patrimonial de la industrialización en al ría y el puerto de Bilbao, Revista Portus, nº 34, diciembre, 2017.

CASTELLS OLIVAN, Manuel, La era de la información: economía, sociedad y cultura, Vol, 1, Alianza, Madrid, 2001

ESTEBAN, M., Bilbao, Luces y sombras del titanio. El proceso de regeneración del Bilbao Metropolitano, Bilbao, Universidad del País Vasco, 2000.

FERNÁNDEZ SALINAS, V., “Los paisajes de interés cultural de Asturias, Ería, 91, Asturias, Departamento de Geografía, 2013. pp.129-149.

GÓMEZ MARTÍNEZ, J., “La memoria ornamental del frente marítimo de Santander” En Miguel Cabañas Bravo y Wilfredo Rincón (eds.) XVII Jornadas Internacionales de Historia del Arte. El arte y la recuperación del pasado reciente, Madrid, CSIC, 2015. pp. 56-71

GONZÁLEZ VARAS, I, Patrimonio Cultural. Conceptos, debates y problemas, Madrid, Cátedra, 2015.

JIMÉNEZ LÓPEZ, D., Análisis del plan nacional de Paisaje Cultural: instrumento de gestión y debate, Madrid, Universidad Complutense de Madrid y Universidad Politécnica de Madrid, 2019, p. 46 y ss.

LEFEBVRE, H. “Reflections on the politicof spacie”, en Antipode, nº 8, 1976, pp.30-37. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8330.1976.tb00636.x

MENÉNDEZ MERINO, R, Las transformaciones urbanas de la ciudad de Avilés (1980-2010), tesis doctoral Inédita, Asturias: Universidad de Oviedo, 2013.

- “Cuatro épocas, cuatro proyectos de ciudad: la transformación urbanística de Avilés a través de los planes Generales e Ordenación Urbana en M Soledad Álvarez Martínez (coord.) Espacios portuarios y villas costeras. Modelos de estrategias urbanísticas y patrimoniales de regeneración y transformación del litoral asturiano, Asturias, Eikaisa, 2014.

- “De la dársena al Centro Cultural Óscar Niemeyer: la transformación del espacio industrial en espacio cultural” en ÁLVREZ MARTÍNEZ, MS. (coord.) Focos de Creación, impuso e innovación: el Centro Niemeyer, Asturias, Trea, 2018, pp. 49 a 75.

MORALES SARO, M.C (coord.), El waterfront de Gijón (1985-2005). Nuevos Patrimonios en el Espacio público, 2010, Asturias, Eikasia.

PALMER, M. “Industiralisation and the organization os space” en VVAA Actas del primer congreso del País Valencià de Arqueología Industrial, Valencia, Diputación de Valencia, 1991, pp. 377-392.

PÉREZ CASTROVIEJO, P.M y VILAR IBÁÑEZ, J. E., “Industria y patrimonio en la ría de Bilbao”, en VVAA. Il patrimonio industriale marítimo in Italia e Spagna. Strutture e territorio, Genova, Editariale De Ferrari, 2009.

POL, E., “La apropiación del espacio” en L. ÍÑIGUEZ y E. POL (coord..) Cognición, representación y apropición del espacio. Barcelona, Publicacions Universitat de Barcelona, Monografies Psico/Socio/Ambientals, nº 9, 1996.

PUERTAS, J., “Parque cultural de la Memoria Industrial de la Ría del Bilbao” Ábaco. Revista de cultura y ciencias sociales, 74, Asturias, CICEES, 2012. pp. 81 y 89.

RUBIO ARÓSTEGUI, J. A., La política cultural del Estado en los gobiernos socialistas: 1982-1996, Gijón, Trea, 2003.

RUIZ FERNÁNDEZ, R., “Piano, Botín y 270.000 razones” Revista Conarquitectura, nº64, Madrid, 2017. pp. 87-90.

TIELVE GARCÍA, N., Patrimonio industrial en el waterfront de Gijón en MORALES SARO, M.C. (coord.) El waterfront de Gijón (1985-2005). Nuevos Patrimonios en el Espacio público, 2010, Asturias, Eikasia, pp. 179 y ss.

- “Puerto, espacio litoral y Patrimonio industrial en el Principado de Asturias” en ÁLVAREZ MARTÍNEZ, M.S (Coord.) Espacios portuarios y villas costeras. Modelos de estrategias urbanísticas y patrimoniales de regeneración y transformación del litoral asturiano, Asturias, Eikasia, 2014. pp.-45-84.

VVAA. Cien paisajes culturales en España, Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deporte, 2015.

Downloads

Published

2022-01-26

Issue

Section

Articles. I. Monographic section

How to Cite

Heritage and sea in the construction of cultural landscapes cultural landscapes: contemporary architecture in the port spaces in Asturias, Cantabria Cantabria and the Basque Country. (2022). Norba. Revista De Arte, 41, 23-44. https://doi.org/10.17398/2660-714X.41.23

Most read articles by the same author(s)

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>