SYMBOLA, database of historical devises or imprese. A resource on visual culture, literature and history on the internet

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/2660-714X.40.129

Keywords:

Emblem Studies, Devices, Imprese, Visual Culture, Database

Abstract

Symbola is a database and a digital library designed to collect the largest possible number of historical devices or imprese used by kings, knights, ladies, ecclesiastics, academics, printers, etc. between the fourteenth and seventeenth centuries, both in Spain and Internationally. Symbola is offered as a free access application through the Internet together with other resources created by the same research group (SIELAE-Grupo Hispania, de la Universidade da Coruña –Spain–) with funding from the Spanish state R&D program (BIDISO 5 and BIDISO 6). This article presents the rationale for the project approach, objectives, the specifications for the conceptual design of the database and details on the development of the management web tool and the web query interface.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sagrario López Poza, University of Coruña
    Professor of Spanish Literature https://orcid.org/0000-0003-1852-7938
  • Nieves Pena Sueiro, University of Coruña
    Doctor in Hispanic Philology University Professor https://orcid.org/0000-0003-2028-2765

References

ALVITE DÍEZ, Mª L. y PENA SUEIRO, N., «Colecciones digitales patri-moniales especializadas. Estudio de la Red ARACNE», en TRAMU-LLAS SAZ, J., GARRIDO PICAZO, P., y MARCO CUENCA, G. (coords.), Actas del IV Congreso ISKO España-Portugal 2019, XIV Congreso ISKO España, Zaragoza, Sociedad Internacional para la Orga-nización del Conocimiento (ISKO)-Capítulo Ibérico, 2020, pp. 185-195.

BARGAGLI, S., Dell’imprese, Venetia, appresso Francesco de Franceschi, 1594.

BARSI, M., «Les ‘devises’ illustrées de Gabriele Simeoni. Du manuscrit Ashburnham 1376 aux éditions publiées par Guillaume Rouillé», en S. D’AMICO y S. GAMBINO LONGO (eds.), Le savoir italien sous les presses lyonnaises à la Renaissance, Genève, Droz, 2017, pp. 235-252

BEMBO, P., Lettere (edición crítica de E. TRAVI), Bologna, Commissione per i Testi di Lingua, 1990-1993 (4 vols.).

CALDWELL, D., The Sixteenth-Century Italian Impresa in Theory and Practice, New York, AMS Press, 2004.

CAMILLI, C., Imprese illustri di diversi, Venetia, Francesco Ziletti, 1586.

CAPACCIO, G. C., Delle imprese, Napoli, ex officina Horatij Saluiani, 1592.

DOLCE, L., Imprese nobili et ingenose di diversi prencipi et d’altri person-aggi illustri nell’arme et nelle lettere, Venetia, presso Girolamo Porro, 1566.

FERRO, G., Teatro d’imprese, Venetia, apresso Giacomo Sarzina., 1623.

GARCÍA ARRANZ, J. J., «La salamandra: distintas interpretaciones gráficas de un mito literario tradicional», Norba-Arte, X, 1990, pp. 53-68.

GARONE, M., GALINA RUSSELL, I. y GODINAS, L. (eds.), De la piedra al píxel. Reflexiones en torno a las edades del libro, México, UNAM, 2019.

GIOVIO, P., Dialogo de las empresas militares y amorosas... con un razo-namiento a esse proposito del magnifico Señor Ludovico Domeniqui [sic]... traduzido en romance castellano por Alonso de Ulloa. Añadimos a esto las empresas heroicas y morales del Señor Gabriel Symeón, en León de Francia, en casa de Guglielmo Roville, 1561.

CIAN, V. (ed., notas e ilustraciones), Il cortegiano del conte Baldesar Casti-glione, Firenze, G. C. Sansoni, 1894.

LÓPEZ POZA, S., «Divisas ocasionales o invenciones españolas en un can-cionero manuscrito del duque Charles III de Croÿ», Hipogrifo, nº 8.1, 2020, pp. 453-469, DOI: http://dx.doi.org/10.13035/H.2020.08.01.31 DOI: https://doi.org/10.13035/H.2020.08.01.31

LÓPEZ POZA, S., «Emblemática aplicada y artificios de la cultura visual en los juegos caballerescos del Siglo de Oro», en J. Mª. DÍEZ BORQUE (dir.), I. OSUNA y E. LLERGO (eds.), Cultura oral, visual y escrita en la España de los Siglos de Oro, Madrid, Visor, 2010, pp. 413-462.

LÓPEZ POZA, S. y SAAVEDRA PLACES, Á., «Symbola: divisas históricas (emblemática personal) en la Europa medieval y moderna. Diseño e im-plementación de la base de datos y la interfaz de consulta», en N. RO-DRÍGUEZ-ORTEGA (coord.). «Humanidades digitales: sociedades, po-líticas, saberes II», Artnodes, nº 23 (2019), pp. 49-61. <http://dx.doi.org/10.7238/ a.v0i23.3216>. DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0i23.3216

MACEIRAS, A., Empresas o divisas históricas: un catálogo basado en fuentes de 1511 a 1629, A Coruña, SIELAE & Society for Emblem Stu-dies, 2017.

NEUGEBAUER, S., Selectorum symbolorvm heroicorvm centvria gemina, Fránkfurt [del Meno], Jakob de Zetter, Lukas Jennis, 1619.

PALLISER, F. B., Historic Devices, Badges and War-Cries, London, Sampson Low, 1870.

PALASI, Ph., Mots, cris et devises emblématiques dans l’Europe occidentale médiévale et moderne, Paris, Picard, 2016.

PARADIN, C., Devises heroïques, Lyons, Jean de Tournes y Guillaume Gazeau, 1557.

PENA SUEIRO, N., «El portal BIDISO: pasado, presente y futuro inmediato. Un ejemplo de evolución en aplicaciones de las HD», Studia Aurea: Re-vista de Literatura Española y Teoría Literaria del Renacimiento y Siglo de Oro, 11, 2017, pp. 73-92.

PARNOTTE, A., «Genèse et aventure éditoriale du ‘Dialogo delle imprese militari et amorose’ de Giovio et de ‘Le imprese heroiche et morali’ de Symeony chez Roville, 1555-1559, à la lumière du ms. Ashburnham 1376», en S. D’AMICO y S. GAMBINO LONGO (eds.), Le savoir ita-lien sous les presses lyonnaises à la Renaissance, Genève, Droz, 2017, pp. 489-559.

PICINELLI, F., Mondo simbolico, Milano, per lo Stampatore Archiepiscopa-le, 1653.

PITTONI, B. y DOLCE, L., Imprese di diversi prencipi, duchi, signori e d’altri personaggi et huomini illustri [Venetia, s. i., 1562].

PRIANI SAISÓ, E., «El texto digital y la disyuntiva de las humanidades digitales», Palabra Clave, vol. 18, nº 4, 2015, pp. 1215-1238. DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2015.18.4.11

ROLET, A., «Aux sources de l’emblème: blasons et devises», Littérature, 145, 2007/1, pp. 53-78. DOI: https://doi.org/10.3917/litt.145.0053

RUSCELLI, G., Le imprese illustri, Venetia, Franciscus Rampazetto, 1566.

SIMEONI, G., Le imprese heroiche et morali retrovate da M. Gabriello Symeoni Fiorentino, in Lyone, apresso Guglielmo Roviglio, 1559.

SPENCE, P., «Edición académica en la era digital: modelos, difusión y pro-ceso de investigación», Anuario Lope de Vega, 20, 2014, pp. 47-83. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/anuariolopedevega.74

TESAURO, E., Il cannocchiale aristotelico o sia idea delle argutezze heroi-che vulgarmente chiamate imprese et di tutta l'arte simbolica et lapida-ria..., Torino, Gio. Sinibaldo, 1654.

TUNG, M., Impresa Index to the Collections of Paradin, Giovio, Simeoni, Pittoni, Ruscelli, Contile, Camilli, Capaccio, Bargagli, and Typotius, New York, AMS Press, 2006.

TYPOTIUS, J., Symbola diuina & humana pontificum imperatorum regum..., Praga, [s.i.], 1601-1603.

VALERIANO, P., Hieroglyphica sive de sacris Aegyptiorum literis commen-tarii, Basileae, [Michael Isengrin], 1556.

YOUNG, A. R., The English Tournament Imprese, New York, AMS, 1988.

Downloads

Published

2020-12-27

Issue

Section

Articles. I. Monographic section

How to Cite

SYMBOLA, database of historical devises or imprese. A resource on visual culture, literature and history on the internet. (2020). Norba. Revista De Arte, 40, 129-155. https://doi.org/10.17398/2660-714X.40.129

Most read articles by the same author(s)

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>