A recovered sculptural group by Antonio Susillo: El grito de Independencia (1884)

Authors

  • Alicia Iglesias Cumplido University of Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.17398/2660-714X.43.323

Keywords:

Susillo, Sculpture, Realism, Paris, Bonaumax, Carpeaux

Abstract

The paper studies a lost and recovered sculptural group, El grito de Independencia, modeled by Antonio Susillo in 1884. Once identified, the work proposes the study of the work through sources, and compositional, morphological, formal and stylistic analysis, elucidating the relationship between the literary contribution of the nineteenth-century poet Bernardo López García and the formal correspondences of a sculptor from the realism developed in Paris by Carpeaux and immersed in the most advanced trends of his time. The recovery of the sculpture is an important contribution to a sculptor as valued as lacking in systematic studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alicia Iglesias Cumplido, University of Sevilla

    Doctora en Historia del Arte por la Universidad de Sevilla. En la actualidad es profesora sustituta en el Departamento de Escultura e Historia de las Artes Plásticas en la Facultad de Geografía e Historia de la Universidad de Sevilla. Entre sus publicaciones destacan: Juan de Astorga: El ideal de belleza en la nueva escultura del siglo XIX (2023) o Juan Fernández Lacomba: un amplio catálogo (2022.

References

ÁLVAREZ CRUZ, Joaquín, “Notas biográficas sobre el escultor Antonio Susillo”, Sevilla, Laboratorio de Arte, nº 10, 1997.

BLÁZQUEZ SÁNCHEZ, Fausto, La escultura sevillana en la época de la ex-posición iberoamericana, (1900-1930), Ávila, Diario de Ávila, 1989.

CASCALES MUÑOZ, José, Las Bellas Artes plásticas en Sevilla. La pintura, la escultura y cerámica artísticas desde el siglo XIII hasta nuestros días, 2 t, Toledo, 1929.

COLLANTES DE TERÁN DELORME, Francisco, Patrimonio monumental y artístico del Ayuntamiento de Sevilla, Sevilla, 1970.

CUENCA, Francisco, Museo de pintores y escultores andaluces contemporáneos, La Habana, Rambla, Bouza y CA., 1923.

DE LA BANDA Y VARGAS, Antonio, “Datos para la historia de la escultura sevillana del siglo XIX”, Boletín de Bellas Artes, nº IX, 1981.

DE LA BANDA Y VARGAS, Antonio, Historia del Arte en Andalucía. De la Ilustración a nuestros días, Sevilla, 1991.

DE LA BANDA Y VARGAS, Antonio: “Antonio Susillo. Académico de Bellas Artes”, Sevilla, Temas de Estética y Arte, nº 11, 1997.

FERNÁNDEZ LÓPEZ, José, La pintura de historia en Sevilla en el siglo XIX, Sevilla, Excma. Diputación Provincial de Sevilla, 1985.

FERNÁNDEZ LÓPEZ, JOSÉ, “El relieve de Paolo y Francesca de Antonio Susillo”, Sevilla, Archivo Hispalense, nº 210, 1986.

GARCÍA DE LA CONCHA DELGADO, Federico, “San Antonio de Padua”, Arte de las Hermandades de Sevilla, Sevilla, Obra Cultural del Monte de Piedad, 1986.

GAYA NUÑO, Juan Antonio, Arte del siglo XIX, Madrid, Plus Ultra, 1966.

GIL, R., Agustín Querol, Madrid, Sáenz de Jubera Hnos., 1910.

GÓMEZ MORENO, María Elena, Breve historia de la escultura, Madrid, Dos-sat, 1951.

GÓMEZ MORENO, María Elena, Pintura y escultura españolas del siglo XIX, Madrid, Espasa Calpe, 1996.

GONZÁLEZ GÓMEZ, Juan Miguel, “Dos esculturas de Antonio Susillo en la Iglesia Parroquial de la Granada de Ríotinto (Huelva)”, Actas del II Congreso Español de Historia del Arte: el Arte del siglo XIX, Valladolid, 1978.

GONZÁLEZ GÓMEZ, Juan Miguel, “Nuevas aportaciones sobre la vida y obra de Antonio Susillo”, Sevilla, Laboratorio de Arte, nº 10, 1997.

GONZÁLEZ GÓMEZ, Juan Miguel, “Antonio Susillo. Entre el último romanticismo y el primer realismo”, Temas de Estética y Arte XI, Sevilla, Real Academia de Santa Isabel de Hungría de Sevilla y Real Maestranza de Caballería de Sevilla, 1997.

GONZÁLEZ GÓMEZ, Juan Miguel; CARRASCO TERRIZA, Manuel Jesús, Escultura mariana onubense, Huelva, 1981.

GONZÁLEZ GÓMEZ, Juan Miguel; RODA PEÑA, José, Imaginería procesional de la Semana Santa de Sevilla, Sevilla, 1992.

GONZÁLEZ GÓMEZ, Juan Miguel y ROJAS-MARCOS GONZÁLEZ, Jesús, “Cuatro nuevas obras del escultor Antonio Susillo”, Sevilla, Laboratorio de Arte, nº 23, 2011.

GONZÁLEZ GÓMEZ, Juan Miguel y ROJAS-MARCOS GONZÁLEZ, Jesús, “La obra de Antonio Susillo en la Casa-Palacio de la Condesa de Lebrija”, Sevilla, Temas de Estética y Arte, nº 27, 2013.

GUICHOT, Joaquín, Historia de la ciudad de Sevilla, tomo VI, Sevilla, 1886.

GUICHOT, Joaquín, “Suicidio de un gran artista”, El Noticiero Sevillano, año V, nº 1359, Sevilla, 23-XII-1896.

GUICHOT Y SIERRA, Alejandro, El Cicerone de Sevilla, 2 t; Sevilla, 1925.

HOLGADO BRENES, José Manuel; RAMOS REGÍFE, Justo, Historia de la fotografía española: 1839-1950, Sevilla, Monte de Piedad, 1986.

IGLESIAS CUMPLIDO, Alicia, “Una obra inédita del escultor Antonio Susillo: El sueño de un ángel (1885)”, Sevilla, Laboratorio de Arte, nº31, 2019.

ILLANES, Antonio: “Antonio Susillo y su ingente obra”, Boletín de Bellas Ar-tes, 2º época- nº3, 1975.

LACARRA DUCAY, María del Carmen; GIMÉNEZ NAVARRO, Cristina (coordinadoras), Historia y política a través de la escultura pública 1820-1920, Zaragoza, Instituto Fernando el Católico, 2003.

LAFITA, Teresa, Sevilla turística y cultural. Fuentes y monumentos públicos. Madrid-Sevilla, ABC, 1998.

LÓPEZ DEL TORO, José, “Cinco cartas del escultor Susillo al marqués de Pickman”, Sevilla, Archivo Hispalense, nº 15, 1946.

LUQUE TERUEL, Andrés, “Antonio Susillo en el centenario de su muerte”, Madrid, Guía Cultural de las Rutas y Autovías del Sur, 1996.

MARLOW, Tim, Rodin, Madrid, Libsa, 1992.

MARTÍN GONZÁLEZ, Juan José, El monumento conmemorativo en España, 1875-1975, Valladolid, Universidad de Valladolid, 1996.

MONTOTO Y PEREYRA, Luis, Antonio Susillo: obras de este notable escul-tor, Sevilla, Círculo liberal, 1885.

MURGA, Alfredo, “Antonio Susillo”, Sevilla, El Porvenir, año XLIX, nº15056, Sevilla, 23-XII-1896.

MURO OREJÓN, Antonio, Apuntes para la Historia de la Academia de Bellas Artes de Sevilla, Sevilla, 1961.

NÉRET, Gilles: Auguste Rodin. Esculturas y dibujos, Colonia, Taschen, 1997.

OSSORIO Y BERNARD, M., Galería biográfica de artistas españoles del si-glo XIX, Madrid, 1883-1884.

PANTORBA, Bernardino de, Historia y crítica de las Exposiciones Nacionales de Bellas Artes celebradas en España, Madrid, García Rama, 1980.

PAREJA LÓPEZ, Enrique, “Escultura”, Museo de Bellas Artes de Sevilla; Se-villa, 1991.

PINEDA NOVO, Daniel, Escultura e imaginería, Sevilla, Cosas de Sevilla, 1981.

REYERO HERMOSILLA, Carlos, La escultura conmemorativa en España. La edad de oro del monumento público, 1820-1914, Madrid, Cátedra, 1999.

REYERO HERMOSILLA, Carlos, Escultura, Museo y Estado en la España del siglo XIX, Alicante, Fundación Eduardo Capa, 2002.

REYERO HERMOSILLA, Carlos, La escultura del eclecticismo en España. Cosmopolitas entre Roma y París. 1850-1900, Madrid, UAM, 2004.

REYERO HERMOSILLA, Carlos; FREIXA, Mireia, Pintura y escultura en España, 1800-1910, Madrid, Cátedra, 1995.

ROJAS-MARCOS GONZÁLEZ, Jesús, “Tres obras inéditas de Susillo. Un ángel y dos relieves pasionistas”, Sevilla, Laboratorio de Arte, nº 26, 2014.

SALVADOR PRIETO, María del Socorro, La escultura monumental en Madrid: calles, plazas y jardines públicos (1875-1936), Madrid, Alpuerto, 1900.

SEDANO, Eugenio, Estudio de estudios. Artículos-siluetas de pintores y escultores Sevillanos. Sevilla, 1896.

Downloads

Published

2024-01-11

Issue

Section

Articles. II. General Section: Art and Heritage

How to Cite

A recovered sculptural group by Antonio Susillo: El grito de Independencia (1884). (2024). Norba. Revista De Arte, 43, 323-346. https://doi.org/10.17398/2660-714X.43.323

Most read articles by the same author(s)

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >>