Picasso, encyclopaedic sculptures in Paris, in 1937 and from 1943 to 1945.
DOI:
https://doi.org/10.17398/2660-714X.41.305Keywords:
Picasso, Sculpture, Avant-Garde, Figurative Art, Enciclopedica SculptureAbstract
One of the original sculpture methods invent for Picasso was the encyclopedic he mentioned, outstanding for the freedom technique and the new representative space and creative foundation. Besides is feasible increase the interest with the artistic double mode, with the warm and startling technique with trade matter in modeling shape, always essential and efficient of integrate density and different texture recognizable in his novel character and equip with a new expression sense in a new function, mostly compact grouping and solid copy in bronze. The specific analysis of all the encyclopedic sculptures of this period allows us to establish the exact sequence of Picasso´s contributions.
Downloads
References
BRASSAï, Conversations avec Picasso, París, 1964. Méjico, Turner, Fondo de Cultura Económica, 2002.
COMBALÍA, Victoria, Picasso-Miró. Miradas cruzadas, Madrid, Electa, 1998.
GILOT, Françoise; y LAKE, Carlton, Vida con Picasso, Barcelona, Bruguera, 1965.
LUQUE TERUEL, Andrés, Sobre la pervivencia del sentimiento trágico, Picasso versus Goya, Los fusilamientos.., Sevilla, Pensamiento y Arte, 1997.
LUQUE TERUEL, Andrés, “Picasso, el desarrollo del sistema en la dimensión escultórica propia, de 1914 a 1924”, Norba-Arte, Vol. XXV, Universidad de Extremadura, 2005, pp. 199-217.
LUQUE TERUEL, Andrés, “Picasso. Sistema creativo propio”, Espacio y Tiempo, Nº 21, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, 2007, pp. 95-121.
LUQUE TERUEL, Andrés, “Revisión y naturaleza de las esculturas de Picasso con materiales y objetos encontrados, en Tremblay-Sur-Mauldre y París, en 1935 a 1941”, Laboratorio de Arte, Nº 23, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, 2011, pp. 465-490.
LUQUE TERUEL, Andrés, “Picasso y Christian Zervos, los dibujos escultóricos del cuaderno de Cannes, en 1927, y las esculturas biomórficas modeladas en París, en 1928”, Ars Longa, Nº 21, Universidad de Valencia, 2012, pp. 407-428.
LUQUE TERUEL, Andrés, “La primera indagación cubista de Picasso: Espacio interior I, II y III (Horta de Sant Joan y Barcelona, 1898-1899)”, Boletín de Arte, Nº 35, Universidad de Málaga, 2014, pp. 187-205. DOI: https://doi.org/10.24310/BoLArte.2014.v0i35.3377
LUQUE TERUEL, Andrés, “Picasso, los vaciados de modelos naturales y objetos reales (en Boisgeloup, en 1933 y 1943, y París, en 1934 a 1937)”, Erebea, Nº 5, Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, Universidad de Huelva, 2015, pp. 289-306. DOI: https://doi.org/10.33776/erebea.v5i0.2695
PENROSE, Roland, Picasso, su vida y su obra, Barcelona, Argos Vergara, 1981.
PENROSE, Roland, Picasso, París, Flammarion, 1982.
PIOT, Christine, “1945-1952”, en Picasso Total, Barcelona, Polígrafa, 2000.
SPIES, Werner, Esculturas de Picasso, Sttugart, Verlag Gerd Hajjet; y Barcelona, Gustavo Gili, 1971.
SPIES, Werner, La escultura de Picasso, Barcelona, Polígrafa, 1987.
SPIES, Werner, Picasso sculpteur, París, Edtions du Centre Pompidou, 2000.
VVAA., La colección del Museo Nacional Picasso, París, Madrid, Museo Reina Sofía-Lunwerg, 2008.
WALTER, Ingo F, Pablo Picasso, 1881-1973. El genio del siglo XX, Colonia, Benedikt Taschen, 1990.
WARNCKE, Carsten-Peter, Pablo Picasso, 1881-1973, Colonia, Benedikt Taschen, II Vols., 1992.