Picasso, encyclopaedic sculptures in Paris, in 1937 and from 1943 to 1945.

Authors

  • Andrés Luque Teruel University of Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.17398/2660-714X.41.305

Keywords:

Picasso, Sculpture, Avant-Garde, Figurative Art, Enciclopedica Sculpture

Abstract

One of the original sculpture methods invent for Picasso was the encyclopedic he mentioned, outstanding for the freedom technique and the new representative space and creative foundation. Besides is feasible increase the interest with the artistic double mode, with the warm and startling technique with trade matter in modeling shape, always essential and efficient of integrate density and different texture recognizable in his novel character and equip with a new expression sense in a new function, mostly compact grouping and solid copy in bronze. The specific analysis of all the encyclopedic sculptures of this period allows us to establish the exact sequence of Picasso´s contributions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Andrés Luque Teruel, University of Sevilla

    PhD in Art History, Secretary of the Faculty of Geography and History of Seville; Vice-Dean of Students, Mobility and External Internships. XII Premio Nacional de Ensayo Real Academia Buenas Letras Sevilla, 1997; Premio Real Maestranza de Caballería de Sevilla, 1999; Premio Excmo. Ayuntamiento de Sevilla, 1999; Mención Especial Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Madrid, 1999; III Premio Nacional de la Real Maestranza de Ronda, 2000; y Excelencia Docente Universidad de Sevilla, 2006.

     

References

BRASSAï, Conversations avec Picasso, París, 1964. Méjico, Turner, Fondo de Cultura Económica, 2002.

COMBALÍA, Victoria, Picasso-Miró. Miradas cruzadas, Madrid, Electa, 1998.

GILOT, Françoise; y LAKE, Carlton, Vida con Picasso, Barcelona, Bruguera, 1965.

LUQUE TERUEL, Andrés, Sobre la pervivencia del sentimiento trágico, Picasso versus Goya, Los fusilamientos.., Sevilla, Pensamiento y Arte, 1997.

LUQUE TERUEL, Andrés, “Picasso, el desarrollo del sistema en la dimensión escultórica propia, de 1914 a 1924”, Norba-Arte, Vol. XXV, Universidad de Extremadura, 2005, pp. 199-217.

LUQUE TERUEL, Andrés, “Picasso. Sistema creativo propio”, Espacio y Tiempo, Nº 21, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, 2007, pp. 95-121.

LUQUE TERUEL, Andrés, “Revisión y naturaleza de las esculturas de Picasso con materiales y objetos encontrados, en Tremblay-Sur-Mauldre y París, en 1935 a 1941”, Laboratorio de Arte, Nº 23, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, 2011, pp. 465-490.

LUQUE TERUEL, Andrés, “Picasso y Christian Zervos, los dibujos escultóricos del cuaderno de Cannes, en 1927, y las esculturas biomórficas modeladas en París, en 1928”, Ars Longa, Nº 21, Universidad de Valencia, 2012, pp. 407-428.

LUQUE TERUEL, Andrés, “La primera indagación cubista de Picasso: Espacio interior I, II y III (Horta de Sant Joan y Barcelona, 1898-1899)”, Boletín de Arte, Nº 35, Universidad de Málaga, 2014, pp. 187-205. DOI: https://doi.org/10.24310/BoLArte.2014.v0i35.3377

LUQUE TERUEL, Andrés, “Picasso, los vaciados de modelos naturales y objetos reales (en Boisgeloup, en 1933 y 1943, y París, en 1934 a 1937)”, Erebea, Nº 5, Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, Universidad de Huelva, 2015, pp. 289-306. DOI: https://doi.org/10.33776/erebea.v5i0.2695

PENROSE, Roland, Picasso, su vida y su obra, Barcelona, Argos Vergara, 1981.

PENROSE, Roland, Picasso, París, Flammarion, 1982.

PIOT, Christine, “1945-1952”, en Picasso Total, Barcelona, Polígrafa, 2000.

SPIES, Werner, Esculturas de Picasso, Sttugart, Verlag Gerd Hajjet; y Barcelona, Gustavo Gili, 1971.

SPIES, Werner, La escultura de Picasso, Barcelona, Polígrafa, 1987.

SPIES, Werner, Picasso sculpteur, París, Edtions du Centre Pompidou, 2000.

VVAA., La colección del Museo Nacional Picasso, París, Madrid, Museo Reina Sofía-Lunwerg, 2008.

WALTER, Ingo F, Pablo Picasso, 1881-1973. El genio del siglo XX, Colonia, Benedikt Taschen, 1990.

WARNCKE, Carsten-Peter, Pablo Picasso, 1881-1973, Colonia, Benedikt Taschen, II Vols., 1992.

Downloads

Published

2022-01-27

Issue

Section

Articles. II. General Section: Art and Heritage

How to Cite

Picasso, encyclopaedic sculptures in Paris, in 1937 and from 1943 to 1945. (2022). Norba. Revista De Arte, 41, 305-325. https://doi.org/10.17398/2660-714X.41.305

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>