On the variations of the colour of the sun at the opening of the sixth seal (Rev. 6, 12-17) in Commentaria in Apocalypsin by Beato de Liébana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/2660-714X.43.347

Keywords:

Beato de Liébana, chromaticism, black colour, Revelation, images

Abstract

The last text of the biblical corpus stands out for the intense chromaticism of the account, in keeping with the conditions imposed by the public reading envisaged by its author; this descriptive precision emphasised its veracity and its effectiveness among the listeners. Likewise, the copies preserved with the commentary by Lebaniego have stood out precisely because of the great development of their illustrative cycles. The main aim of this study is to analyse the allusion to the black colour of the sun, which was fully meaningful for the author of the text, perhaps also for Beatus and for those who visually translated the sequence in the first copies, but which, as time goes by, is displaced, distorted and updated. Thus, it reveals that texture of time that manifests the variations in the reception of the work.

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Author Biographies

  • Jorge Jiménez López, University of Zaragoza

    Doctor en Historia del Arte por la Universidad de Salamanca, de cuya tesis doctoral deriva la principal línea de investigación, que compete a la cultura libraria, la historia de las bibliotecas universitarias y de la miniatura medieval. El trabajo fue reconocido, entre otros, con el primer premio en el 2nd international contest FuMaSt-The Future of Manuscript Studies (2021). Asimismo, mantiene un segundo campo de estudio vinculado con la cultura visual y material en los reinos de Navarra y Aragón, con especial interés en la producción de los espacios de frontera cultural, política y religiosa.

  • Jennifer Solivan Robles, University of Puerto Rico

    Su principal línea de investigación aborda el uso y las funciones de las imágenes en los manuscritos como mecanismos mnemónicos, producto de la tesis doctoral La memorización monástica y las imágenes de la Psychomachia, defendida en la Universidad de Salamanca. Ha publicado varios artículos sobre el tema y realizado varias estancias de investigación, entre ellas, en el The Warburg Institute en Londres. Imparte cursos de Humanidades e Historia del Arte en la Universidad de Puerto Rico, entre estos el de la Catedral medieval y Arte medieval.

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Published

2024-01-11

Issue

Section

Articles. II. General Section: Art and Heritage

How to Cite

On the variations of the colour of the sun at the opening of the sixth seal (Rev. 6, 12-17) in Commentaria in Apocalypsin by Beato de Liébana. (2024). Norba. Revista De Arte, 43, 347-370. https://doi.org/10.17398/2660-714X.43.347

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