Vicente Alanís, a sevillian painter in lower Extremadura.

Authors

  • Álvaro Cabezas García Department of Education, Andalusian Regional Government

DOI:

https://doi.org/10.17398/2660-714X.43.189

Keywords:

Sevillian painting; 18th century; Lower Extremadura; attributions; documents.

Abstract

Vicente Alanís was the Sevillian painter who most openly derived from late baroque aesthetics into the most typical academicism advocated by the Royal School of the Three Noble Arts, a board in which he held several positions and in which his professional career ended. In 1795 he executed the painting Animas in the parish of Santa María de la Encina and San Juan Bautista, in the town of Burguillos del Cerro, Badajoz. The canvas testifies the aroma of historical thought in a place other than a heart of power at the end of the Old Regime, and shows the importance of the of art ideas and influence trafficking. As a result of this discovery, I have been able to add some other works to his oeuvre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Álvaro Cabezas García, Department of Education, Andalusian Regional Government

    Doctor por la Universidad de Sevilla (2014) y Máster en Instrumentos para la Valoración y Gestión del Patrimonio Artístico (Universidad Pablo de Olavide, 2011). Técnico de investigación en la Universidad Pablo de Olavide (2010-2012) y profesor de la Universidad de Córdoba (2016) y del Centro Universitario EUSA de la Universidad de Sevilla (2016-2017). Acreditado como Profesor Contratado Doctor y Profesor de Universidad Privada (ANECA, 2019), es Funcionario de carrera del cuerpo de Profesores de Enseñanza Secundaria en la Consejería de Desarrollo Educativo y Formación Profesional de la Junta de Andalucía (2022). 

    Asistente honorario del Departamento de Historia del Arte de la Universidad de Sevilla y miembro del Grupo de investigación Laraña de la Universidad de Sevilla (HUM317).

References

ÁLVAREZ MORO, Mª de las N. C., Historia y Arte en la Hermandad de la Vera Cruz de Sevilla, Sevilla, Hermandad de la Vera Cruz, 1998.
AMORES MARTÍNEZ, F., "El gremio de pintores y su hermandad en la Sevilla del siglo XVIII", Archivo Hispalense, nº 291-293, 2013, pp. 387-397.
ARANDA BERNAL, A., "Pedro Tortolero en las pinturas murales de San Isidoro de Sevilla", Atrio, nº 4, 1992, pp. 111-116.
CABEZAS GARCÍA, Á., Vicente Alanís (1730-1807), Sevilla, Diputación de Sevilla, 2011.
CABEZAS GARCÍA, Á., "Las pinturas de Vicente Alanís en la iglesia conventual de San Jacinto de Sevilla", Atrio, nº 17, 2011, pp. 103-118.
CABEZAS GARCÍA, Á., "El lienzo de Ánimas de la Hermandad Sacramental de Santa María Magdalena: obra segura del pintor Vicente Alanís Espinosa", Boletín Informativo de la Real, Fervorosa y Antigua Hermandad y Cofradía del Santísimo Sacramento, Pura y Limpia Concepción de la Virgen María y Ánimas Benditas del Purgatorio, nº 61, 2012, pp. 5-7.
CABEZAS GARCÍA, Á., "Una nueva aportación al catálogo del pintor Vicente Alanís", Boletín de Arte, nº 37, 2016, pp. 245-248.
CABEZAS GARCÍA, Á., "Fasto y pintura en la Sevilla barroca. Las fiestas por la beatificación de San Lorenzo de Brindis en el convento de capuchinos", Anuario de Historia de la Iglesia Andaluza, vol. 11, 2018, pp. 353-370.
CAÑIZARES JAPÓN, R., "300 años de las pinturas murales del Sagrario de San Lorenzo: obras de Domingo Martínez y Gregorio Espinal", Boletín de las cofradías de Sevilla, nº 712, 2018, pp. 370-374.
CAÑIZARES JAPÓN, R., "Noticias inéditas de pintores sevillanos cofrades en las hermandades de San Lorenzo (1641-1800)", Boletín de las cofradías de Sevilla, nº 730, 2019, pp. 800-809.
CARRASCO TERRIZA, M. J., El Santuario del Rocío, Almonte, Hermandad Matriz de Nuestra Señora del Rocío, 2009.
CEÁN BERMÚDEZ, J. A., Historia del arte de la pintura en España, ed. de D. GARCÍA LÓPEZ y D. CRESPO DELGADO, Oviedo, KRK Ediciones, 2016.
CRUZ ISIDORO, F., La capilla de San José del gremio de carpinteros de lo blanco, Sevilla, Diputación de Sevilla, 2015.
FALCÓN MÁRQUEZ, T., "Documentación de las pinturas de Juan de Espinal en la escalera del palacio arzobispal de Sevilla", Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, nº 23, 1992, pp. 385-391.
FALCÓN MÁRQUEZ, T., "El programa iconográfico de la iglesia de San Nicolás", en Archivos de la Iglesia de Sevilla: homenaje al archivero Don Pedro Rubio Merino, Córdoba, 2006, pp. 207-222.
FALCÓN MÁRQUEZ, T., La Iglesia de San Nicolás de Bari de Sevilla: una parroquia del s. XIII en un templo barroco, Sevilla, Hermandad de la Candelaria, 2008.
FRAGA, Mª L., Conventos femeninos desaparecidos. Sevilla, siglo XIX, Sevilla, Guadalquivir Ediciones, 1993.
GONZÁLEZ GÓMEZ, J. M. y ROJAS-MARCOS GONZÁLEZ, J., Juan de Dios Fernández y la serie pictórica de San Francisco en la Rábida, Sevilla, Universidad Internacional de Andalucía y Ayuntamiento de Palos de la Frontera, 2015.
ILLÁN MARTÍN, M., Noticias de pintura (1780-1800), Sevilla, Guadalquivir Ediciones, 2006.
MARCOS VILLÁN, M. Á., "La Inmaculada con san Joaquín y santa Ana" en Intacta María. Política y religiosidad en la España Barroca, Valencia, Museo de Bellas Artes de Valencia, 2017, pp. 198-201.
MARTÍNEZ AMORES, J. C., "La pintura de las Ánimas Benditas de la parroquia de la Magdalena. Una aproximación al estudio de las fuentes iconográficas empleadas por Vicente Alanís", Boletín de las Cofradías de Sevilla, nº 645, 2012, pp. 792-801.
MATUTE Y GAVIRIA, J., Aparato para escribir la historia de Triana y de su Iglesia Parroquial, Sevilla, 1818, Sevilla, Imprenta de la Guía Oficial de Sevilla y su Provincia, 1912.
MORALES, A. J., SANZ, M. J., SERRERA, J. M. y VALDIVIESO, E., Guía artística de Sevilla y su provincia, Sevilla, Diputación de Sevilla, 1981, 2ª ed., Sevilla, Diputación de Sevilla y Fundación José Manuel Lara, 2004.
PERALES PIQUERES, R. Mª, Juan de Espinal, Sevilla, Diputación de Sevilla, 1981.
PÉREZ SÁNCHEZ, A. E., "Trampantojos a lo divino", Lecturas de Historia del Arte, nº 3, 1992, pp. 139-155.
QUILES GARCÍA, F., "La alargada sombra de Murillo (1617-1867)" en NAVARRETE PRIETO, B. (coord.), Murillo y su estela en Sevilla, Sevilla, Ayuntamiento de Sevilla, ICAS, 2017, pp. 43-73.
SANTOS MÁRQUEZ, A. J., "Platería renacentista sevillana en la provincia de Badajoz", Laboratorio de arte, nº 15, 2002, pp. 111-132.
QUILES GARCÍA, F. y CANO RIVERO, I., Bernardo Lorente Germán y la pintura sevillana de su tiempo (1680-1759), Madrid, Fernando Villaverde Ediciones, 2006.
RODA PEÑA, J., "La primera obra documentada del maestro escultor José Naranjo", Laboratorio de arte, nº 6, 1993, pp. 297-303.
ROMÁN VILLALÓN, Á., "La devoción a Santa Ana, madre de la bienaventurada Virgen María y abuela del Señor" en RODRÍGUEZ BABÍO, A. (coord.), Santa Ana de Triana: aparato histórico-artístico, Sevilla, Real Parroquia de Santa Ana de Triana (Sevilla), 2016, pp. 115-359.
ROMÁN VILLALÓN, Á., "La Divina Pastora y el modelo pictórico de Tovar" en ROMÁN VILLALÓN, Á. (coord.), En la senda de Murillo: Tovar y la Divina Pastora, Huelva, Diputación de Huelva, 2019, pp. 49-135.
ROS GONZÁLEZ, F. S., Noticias de escultura (1781-1800), Sevilla, Ediciones Guadalquivir, 1999.
RUBIAL GARCÍA, A. y BIEÑKO DE PERALTA, D., "La más amada de Cristo. Iconografía y culto de santa Gertrudis la Magna en la Nueva España", Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, nº 83, 2003, pp. 89-144.
VALDIVIESO, E., Historia de la pintura sevillana, siglos XIII al XX, Sevilla, Guadalquivir Ediciones, 1986, 3ª ed., Sevilla, Guadalquivir Ediciones, 2002.
VALDIVIESO, E., Pintura barroca sevillana, Sevilla, Guadalquivir Ediciones, 2003.
VALDIVIESO, E., ILLÁN, M., MALO, L. y SANTOS, A. J., Pintura mural sevillana del siglo XVIII, Sevilla, Fundación Sevillana Endesa, 2016.
VALDIVIESO, E., La escuela de Murillo. Aportaciones al conocimiento de sus discípulos y seguidores, Sevilla, Editorial Universidad de Sevilla y Ayuntamiento de Sevilla, ICAS, 2018.

Downloads

Published

2024-01-11

Issue

Section

Articles. II. General Section: Art and Heritage

How to Cite

Vicente Alanís, a sevillian painter in lower Extremadura. (2024). Norba. Revista De Arte, 43, 189-212. https://doi.org/10.17398/2660-714X.43.189