Between baroque and classicism: Manuel García de Santiago, a new documented work for his repertoire

Authors

  • Salvador Guijo Pérez Pablo de Olavide University
  • Raúl Antonio Macías Giráldez University of Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.17398/2660-714X.43.307

Keywords:

sculpture, Manuel García de Santiago, Seville, Parish Church of San Bartolomé de Mairena del Alcor, Virgin of the Rosary, Baroque

Abstract

This study attempts to delve into the figure of Manuel García de Santiago, a mem-ber of the García de Santiago saga. This family of artists settled in Seville with the figure of Bartolomé García de Santiago in the mid-17th century and maintained their artistic work until the early 19th century. To this end, the aim is to carry out a biblio-graphical survey on this figure, analysing a new work of art documented after its resto-ration in 2016. This is the image of Our Lady of the Rosary, the Marian patron saint of the Sacramental Brotherhood of the parish of San Bartolomé de Mairena del Alcor, in the province of Seville.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Salvador Guijo Pérez, Pablo de Olavide University

    Doctor Internacional en Historia y Estudios Humanísticos por la Universidad Pablo de Olavide de Sevilla en 2018. Tesis presentada: “El Real Monasterio de San Leandro de Sevilla: su origen y permanencia en el tiempo”. Evaluada sobresaliente “cum laude”. Premio extraordinario de doctorado 2018/2019. Graduado en Ciencia Religiosa por la Universidad de San Dámaso en 2016. Máster profesorado de educación secundaria y bachillerato, especialidad Geografía e Historia, por la Universidad Pablo de Olavide en 2012. Licenciado en Derecho por la Universidad Pablo de Olavide en 2011. Premio Jurídico Internacional ISDE & FIA 2010, en la modalidad de Ética en la abogacía, por la tesis presentada “Ética y abogacía”. Profesor de Geografía e Historia. Actualmente ejerzo la labor docente en el Colegio Sagrada Familia de Sevilla.

  • Raúl Antonio Macías Giráldez, University of Sevilla

    Graduado en Historia del Arte y Máster en Patrimonio Artístico Andaluz y su Proyección Iberoamericana en la Universidad de Sevilla en 2023. Actualmente doctorando.

     

References

AMORES MARTÍNEZ, F., “Nuevos datos acerca de la obra de José Escobar y Manuel García de Santiago para la Colegiata de Olivares en el siglo XVIII”, Laboratorio de Arte, nº 12, 1999, pp. 199-212.

AROCA VICENTI, F., “La Virgen de la O, de la Parroquia de Chipiona, obra del escultor Manuel García de Santiago”, Laboratorio de Arte, nº 8, 1995, pp. 455-457.

CEÁN BERMÚDEZ, J. A., Diccionario histórico de los más ilustres profeso-res de las Bellas Artes en España, Madrid, t. II, 1800.

DÁVILA-ARMERO DEL ARENAL, A., PÉREZ MORALES, J.C., Pedro Roldán. Catálogo de obras documentadas y de segura atribución, Sevilla, Ediciones Tartessos, 2008.

DÁVILA-ARMERO DEL ARENAL, A. PAREJA LÓPEZ, E., Pedro Duque Cornejo, Sevilla, Editorial d´Arte, 2019.

GONZÁLEZ DE LEÓN, F., Noticia artística de todos los edificios públicos de esta muy noble ciudad de Sevilla, Sevilla, Gráficas del Sur, 1973.

HERRERA GARCÍA, F. J., “El retablo mayor del sevillano convento de Nues-tra Señora de Loreto en Espartinas”, Archivo Americano, vol. 49, nº 195-196, 1989, pp. 413-423.

LERIA, A., Jesús en la Columna, Carmona, Hermandad de Nuestro Padre Jesús en la columna y María Santísima de la Paciencia, 2001.

MATUTE Y GAVIRIA, J., Hijos de Sevilla, señalados en santidad, letras, ar-mas, artes o dignidad, Sevilla, Oficina de El Orden, 1886.

PASTOR TORRES, A., “El retablista y escultor Manuel García de Santiago: nuevas adiciones a su obra”, Laboratorio de Arte, nº 11, 1998, pp. 549-559.

SILVA FERNÁNDEZ, J. A., La Familia García de Santiago. Una saga de imagineros y arquitectos de retablos en la Sevilla del Siglo de las Luces, Sevilla, Diputación Provincial de Sevilla, 2012.

SILVA FERNÁNDEZ, J. A., “Reflexiones sobre la formación artística del es-cultor sevillano Bartolomé García de Santiago”, Laboratorio de Arte, nº 26, 2014, pp. 457-470.

Downloads

Published

2024-01-11

Issue

Section

Articles. II. General Section: Art and Heritage

How to Cite

Between baroque and classicism: Manuel García de Santiago, a new documented work for his repertoire. (2024). Norba. Revista De Arte, 43, 307-322. https://doi.org/10.17398/2660-714X.43.307