A story of aesthetic love: Adelardo Covarsí and the elaboration and realisation of the report and budgets of the set that is projected in the assembly hall and the presidential office of the municipal palace of Alburquerque (Badajoz)

Authors

  • Marina Bargón García ESNE Asturias
  • Enrique Meléndez Galán University of Oviedo

DOI:

https://doi.org/10.17398/2660-714X.43.163

Keywords:

Regionalismo, interiorismo, decoración, pintura, Extremadura.

Abstract

Although Adelardo Covarsí’s painting have been profusely studied and much appreciated, the ornamental Project we are focusing on for Alburquerque (Badajoz) has not yet worked. On this way, we try to analyze a few masterpieces and publish a new interior decorative Project. To do this, we went to the Municipal Archive of the town of Alburquerque, where this documentation is kept and where some of these paintings are located. After that, we investigated different libraries-newspapers archives and scientific papers to understand the ornamental project as a set.

This research proposes the valuing of this decoration and its understanding as a dialogue between different pictures topics and the decoration project of Adelardo Covarsí.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marina Bargón García, ESNE Asturias

    Licenciada en Historia del Arte (2011, UEX), obtuvo un contrato predoctoral F.P.I. (MINECO, 2015- 2019) en el Departamento de Artes y Ciencias del Territorio de la UEX y se doctoró en la misma universidad (2020). Actualmente, desarrolla su carrera en ESNE, como docente y coordinadora en los grados de Diseño de Moda y Comunicación de Marcas de Moda. También es profesora colaboradora en la Universidad de Oviedo y en la Universidad a Distancia de Madrid.

  • Enrique Meléndez Galán, University of Oviedo

    Doctor en Patrimonio por las Universidades de Extremadura, Huelva, Córdoba y Jaén. Tiene un Máster Universitario de Investigación en Arte y Humanidades y es Licenciado en Historia del Arte y Patrimonio Histórico Artístico por la Universidad de Extremadura. En la actualidad es Profesor Ayudante Doctor en la Universidad de Oviedo 2021.

References

ARCE, T., “Los pintores extremeños en las exposiciones nacionales de Bellas Artes (1924-1936)”. Norba-Arte, n. 6, 1985, pp. 205-231.

BARGÓN GARCÍA, M., “Architecture and power: public building built in times of Primo de Rivera in the medieval village of Alburquerque, Spain” en VV.AA. Architettura e Cittá. Problemi di conservazione e vaorazzione. Florencia, Altralinea Edizione, 2015, pp. 379-386.

COVARSÍ YUSTAS, A., “Extremadura artística: Los monumentos histórico-artísticos de la provincia de Badajoz”, Revista de Estudios Extremeños, T. VII, n. 3, 1933, pp. 265-275.

DE LA CRUZ SOLÍS, I., “El sentimiento del paisaje en Adelardo Covarsí”, Norba-Arte, nº5, 1984, pp. 231-241.

DUARTE INSÚA, L., La Historia de Alburquerque, Badajoz, Editorial Antonio Arqueros, 1929.

GARCÍA MOGOLLÓN, F. “Observaciones y comentarios sobre la obra literaria e histórico-artística del pintor Adelardo Covarsí” en VV.AA. Adelardo Covarsí: exposición, febrero - abril 2001: Museo de Bellas Artes de Badajoz. Diputación de Badajoz, Badajoz, 2001, pp, 69-89.

HERNÁNDEZ NIEVES, R., Adquisiciones, donaciones y depósitos 2013-2014, Badajoz, Museo de Bellas Artes de Badajoz, 2014.

LEBRATO, F., Covarsí, primer centenario de su nacimiento 1885-1985, Badajoz, Caja de Badajoz, 1987.

LOZANO BARTOLOZZI, M. y BAZÁN DE HUERTA, M., “Escultura pública y decoración mural del siglo XX en Almendralejo (Bada-joz)”, Norba-Arte, nº10, 1990, pp. 205-228.

MARTÍN MEDINA, V., Adelardo Covarsí. Un artista a través de las publicaciones de su época, Badajoz, Museo de Bellas Artes de Badajoz, 2023.

MELÉNDEZ GALÁN, E., Las enseñanzas artísticas en Extremadura: historia, personajes, ambientes y actualidad. Tesis Doctoral, Cáceres, Universidad de Extremadura, 2019.

MÉNDEZ HERNÁN, V., “Costumbrismo y regionalismo en la pintura de Adelardo Covarsí” en VV.AA. Adelardo Covarsí: exposición, febrero - abril 2001: Museo de Bellas Artes de Badajoz. Diputación de Badajoz, Badajoz, 2001, pp. 37-67.

PIZARRO GÓMEZ, F. J., en “Retratos” en VV.AA. Adelardo Covarsí: exposición, febrero - abril 2001: Museo de Bellas Artes de Badajoz. Diputación de Badajoz, Badajoz, 2001, pp. 235-279.

RODRÍGUEZ AGUILAR, I. C.., La pintura sevillana (1900-1936): arte y cultura en la prensa. Sevilla, Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, 2000.

RODRÍGUEZ PRIETO, M.T., Adquisiciones, donaciones y legados 2021-2022, Badajoz, Museo de Bellas Artes de Badajoz, 2023.

ROMÁN ARAGÓN, L., “Escenas de costumbres y otros temas”, en VV.AA., Adelardo Covarsí: exposición, febrero - abril 2001. Badajoz, Museo de Bellas Artes de Badajoz y Diputación de Badajoz, 2001.

VACA MORALES, F., El arte y la pintura de Adelardo Covarsí. Madrid, Diputación Provincial, 1944.

VILLALBA, M., El Fuero del Baylío como Derecho Foral de Extremadura. Tesis Doctoral, Murcia, Universidad de Murcia, 2006.

Downloads

Published

2024-01-11

Issue

Section

Articles. II. General Section: Art and Heritage

How to Cite

A story of aesthetic love: Adelardo Covarsí and the elaboration and realisation of the report and budgets of the set that is projected in the assembly hall and the presidential office of the municipal palace of Alburquerque (Badajoz). (2024). Norba. Revista De Arte, 43, 163-187. https://doi.org/10.17398/2660-714X.43.163