The Cinema of José Luis Guerín: En construcción (2001) and Unas fotos en la ciudad de Sylvia (2007)
DOI:
https://doi.org/10.17398/2660-714X.43.261Keywords:
cinematographic image , cinematographic portrait , Jacques Aumont , José Luis Guerin , face in cinemaAbstract
The thinker Jacques Aumont confirms in Du visage au cinéma that a special treat-ment of the face has developed throughout the history of the cinema but refuses to admit the existence of a cinema portrait. The career of filmmaker José Luis Guerin calls into question such categorical statements. This work studies Guerin´s work, confronts it with that of Aumont´s and aims to establish a bridge between theory and practice that, in turn, brings cinema closer to a genre, portraiture, whose integration with other arts has never been questioned.
Downloads
References
AUMONT, J., El rostro en el cine, Barcelona, Paidós, 1998.
BALÁZS, B., El film. Evolución y esencia de un arte nuevo, Barcelona, Gus-tavo Gili, 1978.
BALÁZS, B., El hombre visible, o la cultura del cine, Buenos Aires, El cuenco de plata, 2013.
BERGMAN, I., “Cachun de mes films est le dernier”, Cahiers du cinema, nº 100,1959.
BERGSTROM, A., “On Dissipation: Goodbye, Dragon Inn and the “death of cinema”, ARTS, Volumen 7 (nº 4), 2018.
BROULLÓN LOZANO, M., “En torno al concepto de “esbozo cinematográ-fico”. Conversaciones con José Luis Guerin”, FRAME: revista de cine de la Biblioteca de la Facultad de Comunicación, nº 9, 2013, pp. 67-84
BUÑUEL, L., Escritos de Luis Buñuel, Madrid, Páginas de espuma, 2000.
CASAS, Q., “Innisfree. Guerin y Ford en el corazón de Irlanda”, Dirigido por…, nº 186, diciembre de 1990, pp. 8-10.
DELEUZE, G., La imagen-movimiento, Barcelona, Paidós, 1984, p. 142.
GUERIN, J. L. (dir.)., Unas fotos en la ciudad de Sylvia [Cofre Versus, 2010] [Disco Compacto]. España, Versus, 2007 (67 +49 (extras) minutos).
LOSILLA, C., “Guest. José Luis Guerí”, Cahiers du Cinema, nº 42, (febrero), 2011, pp. 24-26.
MARTÍNEZ VILLEGAS, J., “José Luis Guerin; Descubriendo una sintaxis posible”, BRAC: Barcelona, Research, Art Creation, Vol. 2, nº 2, 2014 (Ejemplar dedicado a: junio), pp. 169-200.
BOHLER, N. (entrevistador); COURANT, G. (entrevistado) (21 de abril de 2012). Encuentro con Gérard Courant. Buenos Aires, 21 de abril de 2012, 16h15. Lumière. Recuperado de http://www.elumiere.net/especiales/cou-rant/encuentro_gerardcourant.php
ORTIZ AVILÉS, L., El flâneur en el cine de José Luis Guerin, Córdoba, UCO-Press, 2018.
PAGÁN, A., Andy Warhol. Madrid, Cátedra, 2014.
POYATO SÁNCHEZ, P., “El cineasta como “flâneur”. Trazado y formaliza-ción de la imagen documental en Guest (José Luis Guerin, 2010)”, Ars Longa: cuadernos de arte, nº 24, 2015, pp. 241-252
RANCIÈRE, J., El destino de las imágenes. Buenos Aires, Prometeo Libros, 2011.
STEIMATSKY, N., The face on film, Nueva York, Oxford University Press, 2017.
TREIHAFT, L., “Tsai Ming-Liang and a cinema of slowness”, Film Quarterly, nº 3 (Volumen 68), 2015, pp. 96-98.
TSAI MING-liang (entevistado), GONZÁLEZ, R. (entrevistador), “Tsai Ming-liang, cineasta taiwanés: “Los rostros son el paisaje más hermoso en el cine””, Culto, 2 de noviembre de 2018, UOC [Consulta el 14/07/2022]. http://culto.latercera.com/2018/11/02/tsai-ming-liang-cineasta-taiwanes-los-rostros-paisaje-mas-hermoso-cine/.
Unas fotos en la ciudad de Sylvia [Cofre Versus, 2010] [Disco Compacto]. Dirigida por José Luis Guerin. Versus, 2007. 1 DVD: 67 (+49 de bonus) minutos, Material adicional: Material adicional: extractos del documental Apuntes para un retrato de Abel García (segmento Primer esbozo de Tren de sombras, Souvenir (1984))).
VÁZQUEZ COUTO, D., “Problemas en torno al retrato en el cine”, en Universitas. Las artes en el tiempo: XXIII Congreso Nacional de historia del arte Universidad de Salamanca, Salamanca, Ediciones de la Universidad de Salamanca, 2020, pp. 695-708.
VILLAR, E., “José Luis Guerin. “Cada vez estoy más interesado en el cine como arte del retrato”, Academia: Revista del cine español, nº Extra-178, 2011, pp. 43-44.