Francisco Barranco and Jusepe Martínez, two disciples of the Cuenca painter Cristóbal García Salmerón.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/2660-714X.42.247

Keywords:

Cristóbal García Salmerón, Francisco Barranco, Jusepe Martínez, apprenticeship documents, painting

Abstract

Cristóbal García Salmerón was the foremost painter in his native Cuenca for much of the 17th century, and is considered by the few but prominent authors who mention him in their studies to be a notable artist seeing the works created by him that have survived. Therefore, it is not difficult to imagine that many of his disciples came to his studio to learn the craft of painting with the master. Thus, after consulting all the existing documents in the Provincial Historical Archive of Cuenca, the apprenticeship letters of Francisco Barranco and Jusepe Martínez have been found, becoming the first one a genius of still life painting, while Martínez has been relegated to absolute oblivion

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sonia Casal Valencia, University of Santiago de Compostela

    Doctorate in Art History from the Geography, History and Art History Programme at the University of Santiago de Compostela.

References

BRIGSTOCKE, H. y VELIZ, Z. (Coord)., “En torno a Velázquez. Pintura española del Siglo de Oro”, Exposición homenaje a Velázquez en el IV Centenario de su nacimiento en el Museo de Bellas Artes de Asturias, 20 de mayo 1999 – 30 de enero 2000, Londres, Apelles Collection, 1999.

CEÁN BERMÚDEZ, J. A., Diccionario de los más ilustres profesores de las Bellas Artes en España, Tomo I, Madrid, Real Academia de San Fernando, 1800.

CHERRY, P., Arte y naturaleza. El Bodegón español en el Siglo de Oro, Madrid, Doce Calles, 1999.

JORDAN, W., y CHERRY, P., Spanish still-life from Velázquez to Goya, London, National Galley Publications, 1995.

MARTÍN GONZÁLEZ, J. J., El artista en la sociedad española del siglo XVII, Madrid, Cátedra, 1993.

ORTUÑO MOLINA, J., “Las rentas señoriales de la casa de Pacheco en el señorío de Villena en el tránsito de la Edad Media a la Moderna”, en VII Reunión Científica de la Fundación Española de Historia Moderna, 2004, vol. 2, p. 1185-1202.

PÉREZ SÁNCHEZ, A. E., “Dos bodegones de Francisco Barranco”, Archivo Español de Arte, tomo 72, nº 286, pp. 171-173.

REVENGA DOMÍNGUEZ, P., Pintura y sociedad en el Toledo barroco, Toledo, Monografías 13. 2002.

ROMERO ASENJO, R., El bodegón español en el siglo XVII: desvelando su naturaleza oculta, Madrid, Restauración y Estudios Técnicos de Pintura de Caballete, 2009

VALDIVIESO, E., Pintura barroca sevillana, Sevilla, Ediciones Guadalquivir, 2003.

VALDIVIESO, E., Maestros del Barroco europeo, Madrid, Coll & Cortés, Fine Art Dealers, 2005.

VV. AA., Tres siglos de pintura, Madrid, Caylus Anticuario, 1995.

Downloads

Published

2023-01-10

Issue

Section

Articles. II. General Section: Art and Heritage

How to Cite

Francisco Barranco and Jusepe Martínez, two disciples of the Cuenca painter Cristóbal García Salmerón. (2023). Norba. Revista De Arte, 42, 247-258. https://doi.org/10.17398/2660-714X.42.247

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>