Friedrich Eibner and the the romantic image of Toledo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/2660-714X.40.223

Keywords:

Toledo, Friedrich Eibner, romantic painter, Royal Palace Library

Abstract

Among the rich heritage treasured by the Library of the Royal Palace of Madrid, we want to study the chromolithographs with views of Toledo, part of the Album of Prince Metschersky, made after his trip to Spain between 1860 and 1861. The picturesque image of the imperial city was created by the German painter Friedrich Eibner (1825-1877), seven views in which we find the attraction for the romantic image of Spain during 19th century, sublime and surrounded by an attraction by the pass of time. The limited repercussion of Eibner's artistic production in the Spanish Romanticism historiography, is intended to revalue his work, as well as the selection of a set of prints in which Toledo is presented as one of the leading cities due to its monumental and landscaping value, to which we contribute with unpublished paintigs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jaime Moraleda Moraleda, University of Castilla-La Mancha

    Faculty of Humanities of Toledo
    Associate Professor of Art History
    https://orcid.org/0000-0003-0259-9953

     

     

References

ARIAS ANGLÉS, E., Jenaro Pérez Villaamil: el paisajista romántico, Ma-drid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1986.

ASSAS, M. de, Álbum Artístico de Toledo, Madrid, Doroteo Bachi-ller, 1848.

BRAVO-VILLASANTE, C., “La imagen romántica de España en Alemania”, en VV.AA., Imagen romántica de España, vol. I, Madrid, Minis-terio de Cultura, 1981, pp. 39-44.

CLAYE, J. (dir), Catalogue des dessins anciens et objets d'art du cabinet de M. Jules Boilly, París, 1869, p.48.

COLMEIRO, J. F., “El Oriente comienza en los Pirineos la construc-ción orientalista de Carmen”, Revista de Occidente, 264, 2003, pp. 57-83.

CUENDIAS, M. de, L’Espagne pittoresque, artistique et monumen-tales. Moeurs, usages et costumes, Librairie ethnographique, París, Librairie Ethnographique, 1848, p. 304.

DARRAH, W. C., The World of Stereographs, Nashville, Land Yatch Press, 1997.

DAVILLIER, J. Ch., L’Espagne, París, Librairie Hachette et Cie, 1874.

DIDIER, Ch., Une année en Espagne, Tomo I. Bruxelles, Dumont, 1837.

ESCOSURA, P. de la, España artística y monumental: vistas y des-cripción de los sitios y monumentos más notables de España, Tomo III, París, Alberto Hauser, 1842-1850.

FELIX SALNEUVE, J., Itinéraire pittoresque du grand quartier-général pendant la campagne de 1823 en Espagne, París, Imprimerie Lithographique de L'Armée, 1823.

FREIXA, C., Los ingleses y el arte de viajar. Una visión de las ciu-dades españolas en el siglo XVIII, Barcelona, Serbal, 1993.

FORD, R., The Handbook for Travellers in Spain, Londres, John Murray, 1845.

GALERA ANDREU, P. A., “Dos vistas de la Alhambra del Álbum del Príncipe Mest-chersky”, Reales Sitios, 163 (2005), pp. 52-61.

GARCÍA MARTÍN, F., La Comisión de Monumentos de Toledo (1836-1875), Toledo, Ledoira, 2008, p. 380.

GARCÍA MERCADAL, J., Viajes de extranjeros por España y Por-tugal. Siglo XVIII, Madrid, Aguilar, 1962, p. 399.

LÓPEZ CASTRO, A., “La Pasión melancólica de Bécquer”, Cua-dernos para la investigación de la literatura hispánica, 27, 2002, pp. 193-206.

LOZANO, M. Á., “Un topo simbolista: la ciudad muerta”, Siglo Diecinueve, 1, 1995, pp. 11-46. DOI: https://doi.org/10.37677/sigloxix.vi1.405

MEHL, S., Franz von Lenbach in der Städtischen Galerie im Len-bachhaus München, München, 1980.

MARCHÁN FIZ, S., “La poética de las ruinas, un capítulo casi olvi-dado en la historia del gusto”, Fragmentos: Revista de arte, 6, 1985, pp. 4-15.

MARTÍNEZ-BURGOS GARCÍA, P., “San Juan de los Reyes y el sentimiento de las rui-nas en el mundo romántico”, VV.AA.: Simposio Tole-do Romántico, Madrid, Colegio Universitario de Toledo, 1990, pp. 225- 230.

MORALEDA MORALEDA, J., “La construcción del tópico a lo lar-go del siglo XIX: Toledo y su imagen romántica”, Archivo Secreto, 7, 2018, pp. 244-251.

MORENO GARBAYO, J., “Colecciones del Patrimonio Nacional. Biblioteca de Palacio. Vistas de España I”, Reales Sitios, 64, 1980, pp. 53-60.

PETRÓVICH BOTKIN, V., Cartas sobre España, Madrid, Mira-guano Ediciones, 2012, p. 164.

RANKE, W., Franz von Lenbach. Der Münchner Malerfürst, Colo-nia, Kiepenheuer & Witsch, 1986.

RÍOS, J. A. de los, Toledo Pintoresca o descripción de sus más cé-lebres monumentos, Madrid, Imp. Ignacio Boix, 1845.

Semanario Pintoresco Español, primera serie, t. III, 135, 28 de octu-bre de 1838, pp. 753-755. http://hemerotecadigital.bne.es/results.vm?q=parent:0003096384&lang=es&s=118 (Consulta: 10-12-2020).

SOLACHE VILELA, G., “Cecilio Pizarro, ilustrador editorial. El ál-bum de dibujos del Museo del Prado”, Boletín del Museo del Prado, 34, 2016, pp. 76-93.

TAYLOR, J., Voyage pittoresque en Espagne, en Portugal et sur la côte d'Afrique, de Tanger à Tétouan (1826-1832), París, 1826.

VEGA, J., Museo del Prado. Catálogo de estampas, Madrid, Museo del Prado, 1992, p. 123.

VV.AA.: Friedrich Eibner: Architektur aus Deutschland, Italien und Spanien Aqua-relle. Handzeichnungen, München, Kunstkabinett Dagmar Fleischmann, 1987.

Downloads

Published

2021-01-08

Issue

Section

Articles. II. General Section: Art and Heritage

How to Cite

Friedrich Eibner and the the romantic image of Toledo. (2021). Norba. Revista De Arte, 40, 223-242. https://doi.org/10.17398/2660-714X.40.223