Forges on the big screen: País, S.A. (1975) and El Bengador Gusticiero y su pastelera madre (1977)
DOI:
https://doi.org/10.17398/2660-714X.44.21Keywords:
Humor, Forges, cartoonist, cinema, seventiesAbstract
Antonio Fraguas (“Forges”) was part of a series of cartoonists who, at the begin-ning of the seventies, decided to use humor as a tool to talk about a country that the Regime had sought to silence for too long. Through his comic strips in magazines such as Hermano Lobo or Por Favor, he made social criticism that achieved great success among readers. Circumstance that led Forges himself to explore a new medium: cin-ema. País S.A. and El Bengador Gusticiero y su pastelera madre were two products born from the interest in experimenting with a different format, but also from the idea that society had achieved the level of maturity necessary to laugh at itself
.
Downloads
References
AA. VV., Del franquismo a la posmodernidad. Cultura española 1975-1990, Torrejón de Ardoz, Ediciones Akal, 1995.
ALVAREZ JUNCO, M., El humor gráfico y su mecanismo transgresor, Ma-drid, Antonio Machado, 2016.
BENET, V. J., El cine español. Una historia cultural, Barcelona, Editorial Pai-dós, 2012.
CAPARRÓS LERA, J. M., El cine español de la democracia: de la muerte de Franco al “cambio” socialista (1975-1989), Barcelona, Anthropos, 1992.
CRESPO, P., “Crítica de cine: El bengador Gusticiero y su pastelera madre”, ABC, 9 de marzo de 1977, p. 61.
DE MINGO, A., “La loca historia de Forges filmada en Borox”, La Tribuna, 11 de diciembre de 2016, p. 28.
DE PACO NAVARRO, J. y VERA NICOLÁS, Pascual, María Luisa San José: en cuerpo y alma, Murcia, Semana de Cine Español de Mula, 2010.
FALTOYANO, F., Aprobé en septiembre, Madrid, La esfera de los libros, 2014.
GALÁN, D., “El bengador Gusticiero y su pastelera madre”, Triunfo, nº 738, 19 de marzo de 1977, p. 57.
GONZÁLEZ BALLESTEROS, T., Aspectos jurídicos de la censura cinemato-gráfica en España: con especial referencia al período: 1936-1977, Madrid, Editorial de la Universidad Complutense, 1981.
GRACIA LANA, J. A., El cómic español de la democracia. La influencia de la historieta en la cultura contemporánea, Zaragoza, Prensas de la Univer-sidad de Zaragoza, 2022.
GRACIA LANA, J. A. y ASIÓN SUÑER, A., Nuevas visiones sobre el cómic. Un enfoque interdisciplinar, Zaragoza, Prensas de la Universidad de Zara-goza, 2018.
GUBERN, R. et al, Historia del cine español, Madrid, Ediciones Cátedra, 2000.
LLADÓ, F., Los Cómics de la Transición (El boom del cómic adulto 1975-1984), Barcelona, Ediciones Glénat, 2001.
LÓPEZ SANCHO, L., “País S.A. Gracioso y positivo primer paso de Forges”, ABC, 6 de noviembre de 1975, p. 53.
MARTÍN DE LA GUARDIA, R., Cuestión de tijeras. La censura en la transi-ción a la democracia, Madrid, Editorial Síntesis, 2008.
MONTERDE, J. E., Veinte años de cine español (1973-1992) Un cine bajo la paradoja, Barcelona, Editorial Paidós, 1993.
SÁNCHEZ JIMÉNEZ, J., La España contemporánea III de 1931 a nuestros días, Madrid, Ediciones Istmo, 1991.
TAUSIET, A., “Veinte años de humor gráfico español (1970-1990). Un repaso a la Transición tamizado por la risa”, Neuróptica: Estudios sobre el cómic, nº 1, 2019, pp. 119-141. DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_neuroptica/neuroptica.201914323
TENA FERNÁNDEZ, R., “Entrevista a Antonio Fraguas, Forges”, Revista de Occidente, nº 443, 2018, pp. 115-123.
TUBAU, I., De Tono a Perich: el chiste gráfico en la prensa española de la posguerra (1939-1969), Madrid, Fundación Juan March y Guadarrama, 1972.
TUSELL GÓMEZ, J., La transición a la democracia (España, 1975-1982), Madrid, Editorial Espasa, 2007.
VILABELLA GUARDIOLA, J. M., Los humoristas, Barcelona, Ediciones Amaika, 1975.
VILCHES, G., La satírica transición. Revistas de humor político en España (1975-1982), Madrid, Marcial Pons, 2021.
VÍLCHEZ DE ARRIBAS, J. F., “Prensa satírica en España: 1970-1980, una década de esplendor”, El argonauta español, nº 12, 2015: http://argo-nauta.revues.org/2268 [Consulta: 25/02/2024] DOI: https://doi.org/10.4000/argonauta.2268