Conflicts between sevillian silversmiths in the 18th century: the dispute between Vicente Gargallo Alexandre and Antonio Méndez for certain jewelry for san Pedro´s church of Cartaya (Huelva)
DOI:
https://doi.org/10.17398/2660-714X.44.355Keywords:
Goldsmith, Cartaya, 18th century, silversmith, labor conflictAbstract
At the end of the 18th century, the purchase of certain jewelry for liturgical use for the parish church of San Pedro de Cartaya, in the County of Niebla, jurisdiction of the Marquisate of Gibraleón, caused a strong dispute between two Sevillian silversmiths. The careful reading of an unpublished document, preserved in the General Archive of the Archbishopric of Seville, provides us with important information on the way of proceeding in the acquisition of these pieces of liturgical goldsmithing in the diocese of Seville and on the sometimes dishonest procedure of the silversmiths to get the orders.
Downloads
References
AMORES MARTÍNEZ, F., “Artistas y artesanos al servicio de los arzobispos sevillanos. Algunas noticias sobre sus maestros mayores”, Anuario de Historia de la Iglesia andaluza, Vol. 9, 2016, pp. 259-271. DOI: https://doi.org/10.46543/AHIA.1609.1010
BARRIO LOZA, J.A., “El túmulo de Felipe IV y la rebeldía del arquitecto Juan de Bolialdea”, Estudios de Deusto, Vol. 42, nº 1, 1994, pp. 29-36. DOI: https://doi.org/10.18543/ed-42(1)-1994pp29-36
BARRIO LOZA, J.A., “El pleito sobre el "viril" de la custodia de la Iglesia de Santiago, en Bilbao” Letras de Deusto, Vol. 16, nº 36, 1986, pp. 135-146.
BARROSO VÁZQUEZ, M.D., “La obra del platero Vicente Gargallo en la Iglesia de Nuestra Señora de Gracia en Espera (Cádiz)”, Gades, nº 19, 1990, pp. 85-108.
COFIÑO FERNÁNDEZ, I., “El retablo de la iglesia de Sojo: un ejemplo de la rivalidad entre los artistas del siglo XVIII”, Letras de Deusto, Vol. 30, nº 89, 2000, pp. 139-148.
CRUZ VALDOVINOS, J.M., Cinco siglos de platería sevillana, Sevilla, Tabapress, 1992.
GRACIA CÁRCAMO, J.A., “Un ejemplo del conflicto social en el artesanado de Bilbao: las fugas de aprendices (1600-1900)”, Vasconia: Cuadernos de historia - geografía, nº 18, 1991, pp. 109-121.
HEREDIA MORENO, M.C., La orfebrería en la provincia de Huelva, Huelva, Excma. Diputación Provincial, 1980.
JAQUERO ESPARCIA, A., “Adecuando el ornato al gusto de los tiempos. Adorno y transformación del camarín de la capilla de Nuestra Señora del Espino de Liétor a comienzos del siglo XIX”, Al-Basit: Revista de estudios albacetenses, nº 67, 2022, pp. 23-46. DOI: https://doi.org/10.37927/al-basit.67_2
LÓPEZ BARAHONA, V. y NIETO SÁNCHEZ, J.A. (ed. Lit.), El trabajo en la encrucijada: los artesanos urbanos en la Europa de la Edad Moderna, 1996, pp. 248-287.
MANZANOS ARREAL, P., Los artesanos en Vitoria en el siglo XVIII (1700-1830): organización colectiva, relaciones familiares, cultura material y vida social. Tesis doctoral dirigida por José María Imízcoz Beunza (dir. tes.). Universidad del País Vasco, 2003.
MARTÍN GONZÁLEZ, J.J., El artista en la sociedad española del siglo XVII, Madrid, Cátedra, 1984.
NIETO SÁNCHEZ, J.A., “Aprendices en México: entre el paternalismo arte-sano y la compulsión del obraje (siglos XVI-XVIII)”, Anuario del Centro de Estudios Históricos "Prof. Carlos S. A. Segreti", nº 1 23, 1, 2023, pp. 54-8.
NIETO SÁNCHEZ, J.A., “Los más temibles por su indocilidad”: sobre la conflictividad artesana en la Edad Moderna española”, Sociología del Trabajo, nº 98, 2021, pp. 1-12. DOI: https://doi.org/10.5209/stra.77115
NIETO SÁNCHEZ, J.A., “Los gremios en Castilla, Navarra y Aragón, 1300-1800: una síntesis”, SOLÀ I PARERA, M.A. (coord..), Artesanos, gremios y género en el sur de Europa (siglos XVI-XIX), 2019, pp. 21-54.
NIETO SÁNCHEZ, J.A., “La reproducción gremial en el Madrid del siglo XVIII: desmontando el tópico del aprendizaje como cantera corporativa”, FRANCH BENAVENT, R. y otros (ed. Lit.), Cambios y Resistencias Sociales en la Edad Moderna: Un análisis comparativo entre el centro y la periferia mediterránea de la Monarquía Hispánica, 2014, pp. 97-108.
NIETO SÁNCHEZ, J.A., “Asociación y conflicto laboral en el Madrid del siglo XVIII”
NIETO SÁNCHEZ, J.A., y ZOFÍO LLORENTE, J.C., “Los gremios de Madrid durante la Edad Moderna: una revisión”, Áreas: revista internacional de ciencias sociales, nº 34, 2015, pp. 47-61.
PALOMERO PÁRAMO, El retablo sevillano del Renacimiento: Análisis y evolución (1560-1629), Sevilla, Diputación Provincial, 1983.
PAYO HERNANZ, R.J., El retablo en Burgos y su comarca durante los siglos XVII y XVIII, Burgos, Diputación Provincial,1997.
PEÑA VELASCO, M. de la C., “Los conflictos sobre competencias entre aca-démicos y no académicos en las postrimerías del siglo XVIII: el recurso del escultor Juan Pedro Guisart contra el tallista José Navarro David”, Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, nº 4, 1992, pp. 245-254. DOI: https://doi.org/10.15366/anuario1992.4.014
POLO SÁNCHEZ, J.J., Arte Barroco en Cantabria: retablos e imaginería (1660-1790). Santander, Asamblea Regional de Cantabria, 1991.
RAVÉ PRIETO, J.L., Guía Artística de Arahal, Sevilla, Diputación Provincial, 2005.
RECIO MIR, A., “Una aproximación al gremio sevillano de maestros de hacer coches: confluencias artísticas y rivalidades profesionales”, MORALES MARTÍNEZ, A. (coord.), Actas del Congreso Internacional Andalucía Barroca, Vol. 1, 2009, pp. 405-416.
SANZ SERRANO, M.J., La orfebrería sevillana del Barroco, Sevilla, Excma. Diputación Provincial, 1976.
SANTOS MÁRQUEZ, A.J., “Noticias de platería sevillana plateros entre 1780 y 1800”, Archivo hispalense: Revista histórica, literaria y artística, tomo 91, nº 276-278, 2008, pp. 267-287.
SANTOS MÁRQUEZ, A.J., José Alexandre y Ezquerra y el triunfo de la ro-calla en la platería sevillana, Sevilla, Excma. Diputación Provincial, 2018.
SANTOS MÁRQUEZ, A.J., “El platero Vicente Gargallo y Alexandre (1742-1808): Novedades biográficas y su trabajo en la catedral de Sevilla”, Norba-Arte, vol. XLIII, 2023, pp. 119-138. DOI: https://doi.org/10.17398/2660-714X.43.119