About the work of Roque Balduque in Lower Extremadura: the case of the Virgin of Llerena
DOI:
https://doi.org/10.17398/2660-714X.44.337Keywords:
Sculpture, Renaissance, attribution, Roque Balduque, Marian iconographyAbstract
This paper aims to prove the attribution of a Marian statue, (mis)named Assumption, lodged in Llerena (south-west Spain), to Flemish carver Roque de Balduque. By means of a comparative analysis with other known works of this master, several morphological analogies in the arrangement of drapery and facial features are clearly identified, such as the complexity of the mantle folds, and the positioning of the hands, among other elements. It is furthermore stated that this image actually embodies an early type of Immaculate Conception rather than an Assumption, according to certain iconographic details. Hence Balduque’s activity in southern Extremadura is limited to this piece from Llerena, distinguished by its quality and distinctive imprint, and which was probably commissioned in Seville.
Downloads
References
AZCÁRATE RISTORI, J. M. de, Escultura del siglo XVI, Madrid, Plus Ultra, 1958.
BANDA Y VARGAS, A. de la, “Huellas artísticas andaluzas en la Baja Extremadura”, en Estudios de arte español, Sevilla, Real Academia de Bellas Artes de Santa Isabel de Hungría, Patronato "José María Quadrado" del Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1974, pp. 11-34.
BAXANDALL, M., The Limewood Sculptors of Renaissance Germany, New Haven, Londres, Yale University Press, 1980, 1995.
BERNALES BALLESTEROS, J., “Esculturas del círculo de Roque de Balduque en Sevilla”, en Primer Congreso Español de Historia del Arte: Trujillo, 10-12 de junio de 1977, Atrio, 1977, pp. 35-39.
CAMÓN AZNAR, J., La escultura y la rejería españolas del siglo XVI, Madrid, Espasa-Calpe, 1981.
CASO AMADOR, R. y FORNIELES ÁLVAREZ, J. L., “Arte y sociedad en Fregenal de la Sierra en el siglo XVI, el retablo mayor de la iglesia parroquial de Santa Ana: autoría y datación”, Revista de Estudios Extremeños t. 75, nº 3, diciembre de 2019, pp. 1095-1137.
CEÁN BERMÚDEZ, J. A., Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las Bellas Artes en España, Tres Cantos, Imprenta de la viuda de Ibarra, Istmo, 1800, 2001.
ESTELLA MARCOS, M. y ARIAS ANGLÉS, E., “Sobre escultura española en América y Filipinas y algunos otros temas”, en VVAA, Relaciones artísticas entre España y América, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1990, pp. 73-106.
FLORIANO CUMBREÑO, A. C., “El retablo de Santa María la Mayor de Cáceres”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología t. 7, 1940-1941, pp. 85-95.
GARCÍA CHICO, E., “Los Bolduque, escultores”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología t. 5, 1939, pp. 37-44.
GARCÍA MOGOLLÓN, F. J., “Cultura y evangelización: aproximación a la iconografía de la Pasión de Cristo en el arte extremeño”, Cauriensia, t. 10, 2015, pp. 113-161. DOI: https://doi.org/10.17398/2340-4256.10.113
GESTOSO Y PÉREZ, J., Ensayo de un diccionario de los artífices que florecieron en Sevilla desde el siglo XIII al XVIII inclusive, Sevilla, Pamplona, La Andalucía Moderna, Analecta, 1899-1908, 2001, edición facsímil.
GILES MARTÍN, T., “Arte religioso en Fregenal de la Sierra”, Revista de Estudios Extremeños t. 44, nº 1, 1988, pp. 67-104.
HERNÁNDEZ DÍAZ, J., “Iconografía hispalense de la Virgen Madre en la escultura renacentista”, Archivo hispalense. Revista histórica, literaria y artística, t. 2, nº 3, 1944, pp. 41-55 y 85-113.
HERNÁNDEZ DÍAZ, J., “Roque de Balduque en Santa María de Cáceres”, Archivo Español de Arte t. 43, nº 172, 1970, pp. 375-384.
HERNÁNDEZ DÍAZ, J., La iconografía mariana en la escultura hispalense de los Siglos de Oro, Madrid, Fundación Universitaria Española, 1986.
HERNÁNDEZ NIEVES R., y CANO RAMOS, J., “Intervenciones en retablos y bienes muebles»”, en Extremadura restaurada. Quince años de intervenciones en el patrimonio histórico de Extremadura, Salamanca, Consejería de Cultura, Junta de Extremadura, 1999, pp. 182-187.
HERNÁNDEZ NIEVES, R., “Centros artísticos de escultura y pintura en la Baja Extremadura: siglos XVI-XVIII”, Espacio, tiempo y forma. Serie VII. Historia del Arte, t. 3, 1990, pp. 87-122. DOI: https://doi.org/10.5944/etfvii.3.1990.2164
HERNÁNDEZ NIEVES, R., Retablística de la Baja Extremadura (siglos XVI-XVIII), Mérida, UNED, 1990.
HERNÁNDEZ NIEVES, R., Retablística de la Baja Extremadura (Siglos XVI-XVIII), Badajoz: Diputación Provincial, 2004.
HERRERA GARCÍA, F. J., “El retablo sevillano en el tránsito de los siglos XVI al XVII: tracistas, modelos, tratados”, en VVAA, La escultura del primer naturalismo en Andalucía e Hispanoamérica (1580-1625), Madrid, Granada, Arco Libros, 2010, pp. 305-330.
LEPE DE LA CÁMARA, J. M., “Notas para un catálogo artístico de Llerena”, Revista de Estudios Extremeños, t. 22, nº 1, 1966, pp. 75-90.
LÓPEZ PLASENCIA, J., “Una escultura inédita del círculo de Roque de Balduque recuperada en Canarias”, Accadere. Revista de Historia del Arte t. 2, 2021, pp. 31-46. DOI: https://doi.org/10.25145/j.histarte.2021.02.02
MÉLIDA Y ALINARI, J. R., Catálogo monumental de España. Provincia de Badajoz (1907-1910), Madrid, Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes, 1926.
MORALES MARTÍNEZ, A. J., “Datos acerca de la intervención de Roque de Balduque en el Ayuntamiento de Sevilla”, Archivo hispalense. Revista histórica, literaria y artística, t. 61, nº 186, 1978, pp. 179-182.
MUSEO DE BELLAS ARTES DE SEVILLA. “Virgen con el Niño – Restauración / Conservación”. [consulta 11/02/2024]. https://www.museosdeandalucia.es/web/museodebellasartesdesevilla/restauracion-conservacion/-/asset_publisher/2q7HXGHus5IZ/content/virgen-con-el-ni-2?redirect=%2Fweb%2Fmuseodebellasartesdesevilla%2Frestauracion-conservacion&inheritRedirect=true
PALOMERO PÁRAMO, J. M., El retablo sevillano del Renacimiento: análisis y evolución (1560-1629), Sevilla, Diputación Provincial, 1983.
PORRES BENAVIDES, J., “A propósito de un nuevo san Juan Bautista atribuido a Roque Balduque”, Trocadero, t. 30, 2018, pp. 317-340. DOI: https://doi.org/10.25267/Trocadero.2018.i30.17
PULIDO Y PULIDO, T., Datos para la historia artística cacereña (repertorio de artistas), Cáceres, Institución Cultural «El Brocense», Diputación Provincial, 1980.
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA, y ASOCIACIÓN DE ACADEMIAS DE LA LENGUA ESPAÑOLA, Diccionario de la Lengua Española, 23ª ed., 2014 [consulta: 14/06/2024]. http://dle.rae.es/?w=diccionario.
RECIO MIR, Á., “La versatilidad del Renacimiento: variedad material, icónica, tipológica y funcional”, en VVAA, El retablo sevillano desde sus orígenes hasta la actualidad, Sevilla: Diputación Provincial, Fundación Real Maestranza de Caballería de Sevilla, Fundación Cajasol, 2009, pp. 72-126.
ROBERT, P. Le Petit Robert. Dictionnaire alphabétique et analogique de la langue française, París, Dictionnaires Le Robert, 2017.
ROJAS-MARCOS GONZÁLEZ, J., “Flandes-Sevilla-Lima: Roque de Balduque (+1561) y la expansión de sus modelos iconográficos en el mundo hispánico”, en Arte y globalización en el mundo hispánico de los siglos XV al XVII, Granada, Universidad de Granada, 2020, pp. 407-425.
TEJADA VIZUETE, F., “La escultura exenta del siglo XVI en el Provisorato de Llerena (catalogación y estudio)”, en Memorias de la Real Academia de Extremadura de las Letras y las Artes, vol. 2, Trujillo, Real Academia de Extremadura de las Letras y las Artes, 1992, pp. 291-370.
TEJADA VIZUETE, F., “Patrimonio cultural de nuestra Iglesia. Fregenal de la Sierra (III)”, Iglesia en camino. Semanario de la Archidiócesis de Mérida-Badajoz, enero de 2008.
VVAA, Últimos fuegos góticos. Escultura alemana del Bode Museum de Berlín. The Last Gothic Flames. German Sculpture from the Bode Museum, Berlin, Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Museo Nacional de Escultura, 2016.