The marking of silver in Castile and AragónRT ONE: CASTILE

Authors

  • Aurelio A. Barrón García University of Cantabria

DOI:

https://doi.org/10.17398/2660-714X.43.21

Abstract

We study the marking of silver in Castile and compare it with that adopted by the civil authorities of Paris and Bruges, the latter city with which Burgos was related both commercially and artistically. We specify the municipal charges that watched over the production with precious metals and we point out the different functions they had, weighters, contrasts and markers. We study the triple system of marking silver that was adopted in Burgos and Valladolid, which were reference cities for the rest of the Castilian territory. However, the cities of the Crown of Aragon, which worked silver of eleven dineros, adopted a system of surveillance marking by the city authorities, but with hardly any participation of the silversmiths
.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Aurelio A. Barrón García, University of Cantabria

    Catedrático de Universidad

    Doctor en Filosofía y Letras (Geografía e Historia) (Historia del Arte)

    Universidad de Cantabria

References

BARRÓN GARCÍA, A. A., “El marcaje de la plata en Palencia durante los siglos XVI y XVII”, en RIVAS CARMONA, J. (coord.), Estudios de Platería, San Eloy 2009, Murcia, 2009, pp. 172-174.

BARRÓN GARCÍA, A. A., “La platería de Valladolid y su marcaje durante el Renacimiento, 1540-1606”, en RIVAS CARMONA, J. (coord.), Estudios de San Eloy 2016, Murcia, Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2016, pp. 81-107.

BARRÓN GARCÍA, A. A., “Plata de ley”, en CASASECA CASASECA, A. (com.), La platería en la época de los Austrias Mayores en Castilla y León, Valladolid, Junta de Castilla y León, 1999, pp. 73-89.

BARRÓN GARCÍA, A. A., “Sobre el marcaje de la plata en Bilbao durante los siglos XV y XVI”, Letras de Deusto, 121/ 38 (2008), pp. 153-160.

BARRÓN GARCÍA, A. A., La época dorada de la platería burgalesa, 1400-1600, Salamanca, Diputación Provincial de Burgos, 1998, 2 vols.

BARRÓN GARCÍA, A.A., “El marcaje y la plata del Gótico al Tardogótico en Valladolid, 1476-1540”, en RIVAS CARMONA, J. (coord.), Estudios de San Eloy 2015, Murcia, Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2015, pp. 69-98.

BIMBENET-PRIVAT, M. y FONTAINES, G. de, La datation de l’orfèvrerie parisienne sous l’Ancien Régime: Poinçons de jurande et poinçons de la Marque, 1507-1792, Paris, Éditions des Musées de la Ville de Paris, 1995.

BIMBENET-PRIVAT, M., Les orfèvres parisiens de la Renaissance (1506-1620), Paris, Commission des travaux historiques de la Ville de Paris, 1992.

CARRÉ, L., Les poinçons de l’orfèvrerie française du quatorzième siècle jusqu’au début du dix-neuvième siècle, Paris, Louis Carré, 1928.

CITROEN, Karel, Dutch goldsmiths` and silversmith` marks and names prior to 1812. A descriptive and critical repertory, Leiden, Primavera Pers, 2008.

HERRÁEZ ORTEGA, Mª V., Arte del Renacimiento en León. Orfebrería, León, 1997.

HERRÁEZ ORTEGA, Mª V., Enrique de Arfe y la orfebrería gótica en León, León, Universidad de León,1988.

KOLDEWEIJ, A. M.,“Goud- en zilversmeden te `s-Hertogenbosch en hun gilde”, en KOLDEWEIJ, A. M. (ed.), Zilver uit ´s-Hertogenbosch van bourgondisch tot biedermeier, `s-Hertogenbosch, Noordbrabantsmuseum Denbosch,1985, p. 11. MARECHAL, D., Chefs-d’oeuvre de l’orfèvrerie brugeoise. Catalogue, Brugge, Stichting Kunstboek,1993.

LESPINASSE, R. de y BONNARDOT, F., Les métiers et corporations de la ville de Paris : XIIIe siècle. Le livre des métiers d'Étienne Boileau, Paris, Imprimerie Nationale, 1879.

LESPINASSE, R. de, Les métiers et corporations de la ville de Paris. II. XIVe-XVIIIe siècles. Orfèvrerie, sculpture, mercerie, ouvriers en métaux, bâtiment et ameublement, Paris, Imprimerie Nationale, 1892.

MUÑOZ DE AMADOR, B., Arte de ensayar oro, y plata, con breves reglas para la theorica, y la practica, en el qual se explica tambien el oficio de Ensayador, y Marcador mayor de los Reynos, el de los Fieles Contrastes de oro, y plata, el de los Marcadores de plata, y Tocadores de oro, y el de los Contrastes Amotacenes, segun las Leyes de estos Reynos, Madrid, en la Imprenta de Antonio Marín, 1755.

NOCQ, H., Le poinçon de Paris. Répertoire des maîtres-orfèvres de la Juridiction de Paris depuis le Moyen-Âge jusqu’à la fin du XVIIIe siècle, Paris, Librairie Floury, 1931.

STUYCK, R., Belgische Zilvermerken / Poinçons d’argenterie belges, Anvers / Bruxelles, Editions Erasme, 1984.

VOET, P. W., Nederlandse goud- en zilvermerken, ´s-Gravenjage, Martinus Nijhoff, 1970.

Downloads

Published

2024-01-11 — Updated on 2024-01-25

Versions

Issue

Section

Articles. I. Monographic section

How to Cite

The marking of silver in Castile and AragónRT ONE: CASTILE. (2024). Norba. Revista De Arte, 43, 21-38. https://doi.org/10.17398/2660-714X.43.21 (Original work published 2024)

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>