Luisa Roldán: a lost Saint John of God rediscovered.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/2660-714X.42.437

Keywords:

Baroque, sculpture, Luisa Roldán, 17th century

Abstract

This paper deals with an unpublished sculpture of Saint John of God preserved in Sanlúcar de Barrameda, Spain. Through iconographic, formal and technical arguments, the authors propose to identify that sculpture’s head with the one contracted in Seville in 1680 by Luis Antonio de los Arcos, who was Luisa Roldán’s husband. That head was commissioned by the Prior of the hospital of Saint John of God in Sanlúcar.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Antonio Romero Dorado, University of Sevilla

    Art Historian. Doctorate from the University of Seville. His doctoral thesis studied La Capilla Palatina de los Duques de Medina Sidonia y Sidonia and the Iglesia Mayor de Sanlúcar de Barrameda: historia de una dualidad y de una hibridación (The Palatine Chapel of the Dukes of Medina Sidonia and Sidonia and the Main Church of Sanlúcar de Barrameda: history of a duality and hybridisation). His interests focus on the Sevillian School of Painting from the 16th to the 18th century and on the patronage of works of art by the Spanish High Nobility, especially the House of Medina Sidonia.

  • José Manuel Moreno Arana, University of Sevilla

    Graduate in Art History. PhD from the University of Seville following the defence of his doctoral thesis on El retablo en Jerez de la Frontera during the 18th century. His research has focused on the art of the province of Cádiz during the Baroque period, having materialised in various books and articles where he deals with aspects such as sculpture, the altarpiece and civil architecture.

References

CARRASCO DE JAIME, Daniel José, “San Juan de Dios, un tipo iconográfico peculiar. En torno a la evolución pictórica de la imagen devota”, Archivo Hospitalario, nº 2, 2004, pp. 195-210.

HALL-VAN DEN ELSEN, Catherine, Fuerza e intimismo: Luisa Roldán, escultora (1652-1706), Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2018.

HALL-VAN DEN ELSEN, Catherine, Luisa Roldán, Londres, Lund Humphries, 2021.

MORENO ARANA, José Manuel, “Una nueva atribución a Luisa Roldán: un inédito San Buenaventura”, Philostrato, nº 6, 2019, p. 111-120.

SÁNCHEZ PEÑA, José Miguel, “El Ecce-Homo de la Catedral de Cádiz, obra de Luisa Roldan”, Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, nº XVII, 1985-1986, pp. 329-338.

SÁNCHEZ PEÑA, José Miguel, “Una obra de La Roldana en Sanlúcar de Barrameda”, El Periódico de la Bahía, 26 de mayo de 1991, p. 33.

TORREJÓN DÍAZ, Antonio y ROMERO TORRES, José Luis, Roldana: catálogo de la exposición, Real Alcázar de Sevilla, 25 de julio-14 de octubre 2007, Madrid, Junta de Andalucía, Consejería de Cultura, 2007.

TORREJÓN DÍAZ, Antonio, “El entorno familiar y artístico de La Roldana: el taller de Pedro Roldán”, en TORREJÓN DÍAZ, Antonio y ROMERO TORRES, José Luis, Roldana: catálogo de la exposición, Real Alcázar de Sevilla, 25 de julio-14 de octubre 2007, Madrid, Junta de Andalucía, Consejería de Cultura, 2007, pp. 53-78.

VELÁZQUEZ GAZTELU, Juan Pedro, Fundaciones de todas las iglesias, conventos y ermitas de […] Sanlúcar de Barrameda […] Año de 1758, Sanlúcar de Barrameda, Asociación Sanluqueña de Encuentros con la Historia y el Arte, 1995.

Downloads

Published

2023-01-10

How to Cite

Luisa Roldán: a lost Saint John of God rediscovered. (2023). Norba. Revista De Arte, 42, 437-448. https://doi.org/10.17398/2660-714X.42.437