The restorations of Isidoro Brun y Aguilar (1819-1898) on some canvases from the pictorial collection of the Dukes of Medinaceli: Juan de Alfaro and Luca Giordano.

Authors

  • Raúl Romero Medina Complutense University of Madrid

DOI:

https://doi.org/10.17398/2660-714X.42.385

Keywords:

Isidoro Brun y Aguilar, XV Dukes of Medinaceli, II Marquis of the Balbases, IX Count of Santisteban, III Marquis of Solera

Abstract

This papers offers an unpublished news about the presence of the restorer Isidoro Brun y Aguilar (1819-1898) in the collection of the Dukes of Medinaceli. Specifically, in 1859 he received payments for restorations (lining, cleaning and varnishing) on important paintings from the old collection of this noble family. This information completes his presence as a restorer in other collections such as those of the Dukes of Osuna

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Raúl Romero Medina, Complutense University of Madrid

    Professor at the Department of History of Art. He devotes his research to nobiliary artistic promotion in the Middle and Modern Ages, the results of which have been published in journals such as Goya, Imago, Potestas, Hipogrifo, Hispania Sacra, la Revue de l'Art, etc. He is the author of the recent monograph: La promoción artística de la Casa Ducal de Medinaceli. Memoria visual y arquitectura en Andalucía y Castilla (siglos XIV-XVI) [Madrid: Doce Calles, 2021. He collaborates in the R&D research projects Espacios del Coleccionismo en la Casa de Austria 2: siglos XVI-XVII and Corte y cortes en el tardogótico hispano. Narratives, memory and synergies in visual language. 

References

ALONSO ANARETA-PROTASIO, L., “Cabezalero”, Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, (XXIII), nº.1, 1915, pp. 33.40.

BARRIO MOYA, J.L. y LÓPEZ TORRIJOS, R., “Las colecciones artísticas del IV Marqués de los Balbases en Madrid y Génova”, en BELDA NAVARRO, C. et alii (ed.), Patronos, promotores, mecenas y clientes, VII CEHA, Murcia, Universidad de Murcia, 1992, pp. 437-441.

CAVEDA Y NAVA, J., Memorias para la historia de la Real Academia de San Fernando y de las Bellas Artes en España, 2 vols. Madrid, Imprenta Manuel Tello, 1867.

CEREZO SAN GIL, G.M., “Luca Giordano y el virrey Santisteban, un mecenazgo peculiar”, en Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, nº. 26, 1986, pp. 73-88.

CEREZO SAN GIL, G.M., Atesoramiento artístico e Historia en la España Moderna: los IX Condes de Santisteban del Puerto, Jaén, Diputación Provincial de Jaén, 2006.

CRUZ YÁBAR, M.ª, “Los palacios de los duques de Medinaceli en el entorno del paseo del Prado en el siglo XVIII”, en Archivo Español de Arte (94), nº. 376, 2021, pp. 387-406.

DÍAZ PADRÓN, M., Van Dyck en España, Barcelona, Editorial Prensa Ibérica, 2012.

FERRARI, O. y SCAVIZZI, G., Luca Giordano. L´Opera completa, Nápoles, Electa Nápoli, 1992.

GODOY, J. A., “Las armaduras de la Casa Ducal de Medinaceli, Colección del Museo del Ejército”, Militaria. Revista de Cultura Militar, nº. 9, 1997, pp. 139-148.

GONZÁLEZ MORENO, J., “¿Hallazgo de un Van Dyck en Sevilla?”, en ABC Sevilla, 20 de septiembre de 1970.

LAVIT, O., “La colección de dibujos franceses de Isidoro Brun (1819-1898) en el Museo del Prado”, Boletín del Museo del Prado, nº.53, 2017, pp. 98-112.

LLEO CAÑAL, V., “The art collection of the ninth Duke of Medinaceli”, Burlington Magazine, nº.1031, 1989, pp.108-116.

MARTÍNEZ PLAZA, P.J., El Coleccionismo de pintura en Madrid durante el siglo XIX, Madrid, Centro de Estudios Historia Hispánica, 2018.

MARTÍNEZ PLAZA, P.J., “Ángela Pérez de Barradas (1827-1903), duquesa de Medinaceli y de Denia y Tarifa: una coleccionista en dos tiempos”, en ZALAMA RODRÍGUEZ, M.A. (dir.) y ANDRÉS GONZÁLEZ, P. (ed.), Ellas siempre han estado ahí. Coleccionismo y mujeres, Madrid, Ediciones Doce Calles, 2019, pp. 171-188.

MARTÍNEZ PLAZA, P.J., “El retrato en el coleccionismo burgués y nobiliario en Madrid durante el siglo XIX: presencia, significados y narrativas”, en Potestas, Estudios del Mundo Clásico e Historia del Arte, nº. 18, 2021, pp. 141-167.

ROMERO MEDINA, R., “Alhajas para un palacio en Madrid. Escenografías efímeras en la casa del marqués de Cogolludo en el ocaso del antiguo régimen (1785-1789), en Cuadernos dieciochistas, nº. 22, 2021, pp. 205-237.

ROMERO MEDINA, R., "Ils aiment laisser des traces à la postérité. La galerie des portraits des ducs de Medinaceli dans le contexte du collectionnisme des Habsbourg”, en Revue de l´Art, nº. 212, 2021, pp. 32-45.

RUIZ GÓMEZ, L.,” Algunas notas sobre el restaurador José Bueno y la creación de la Escuela de Restauración del Museo del Prado”, en In sapientia libertas. Escritos en homenaje al profesor Alfonso E. Pérez Sánchez. Madrid y Sevilla, Museo Nacional del Prado, 2007, pp. 670-76.

TURNER, N., “Isidoro Brun, Pedro Fernández Durán, and the Formation of the Prado’s Collection of Old Master Drawings», en TURNER, N. (ed.), From Michelangelo to Annibale Carracci. A Century of Italian Drawings from the Prado [cat. exp. Pittsburgh (Pennsylvania), Frick Art and Historical Center; Evanston (Illinois), Northwestern University, Mary and Leigh Block Museum of Art; Tulsa (Oklahoma), Philbrook Museum of Art]. Alexandria (Virginia), 2008, pp. 23-30.

Downloads

Published

2023-01-10

Issue

Section

Articles. II. General Section: Art and Heritage

How to Cite

The restorations of Isidoro Brun y Aguilar (1819-1898) on some canvases from the pictorial collection of the Dukes of Medinaceli: Juan de Alfaro and Luca Giordano. (2023). Norba. Revista De Arte, 42, 385-404. https://doi.org/10.17398/2660-714X.42.385

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>